headphones newspaper video-player

Günther Mårder

En kostnadsjägare med förkärlek till digital kommunikation som gärna tar med sig barnen på möten ute i landet. Möt Företagarnas nye vd Günther Mårder som vill vässa organisationens opinionsbildande kraft och värva fler medlemmar.
Publicerad 26 aug 2015

Varför är du ett bra val av ny vd?
– Min bakgrund i föreningsvärlden gör att jag förstår det komplexa i att leda en medlemsorganisation, vilket är något helt annat än att styra ett företag. Här handlar det om att värdera organisationen utifrån nyttan den skapar för medlemmarna – inte utifrån det ekonomiska resultatet på sista raden. Jag tror också att min erfarenhet inom digital kommunikation gör att vi kan nå ut till fler. Hos min tidigare arbetsgivare Nordnet Bank var jag den ende rådgivaren till ungefär en kvarts miljon kunder. Då gäller det att kommunicera smart. Med en digital kommunikationsstrategi kan även Företagarna bli mer närvarande genom att ge medlemmarna kontinuerlig uppdatering och aktuell information.

Det jag fått med mig från min far är komiskt nog att aldrig lita på banken.

Du har varit vd för Aktiespararna och sparekonom på Nordnet Bank. Men vad vet du om småföretagarnas ekonomiska och finansiella verklighet?
– Lite för mycket. Min far startade ett bygg- och fastighetsbolag samma år som jag föddes. Det gick bra under 1980-talet, men under finans- och fastighetskraschen höll företaget på att gå omkull. Att som 8–9-åring få se hur de ekonomiska förutsättningarna fullständigt ändrades var ett rejält uppvaknande. Även om jag var liten kunde jag se vilken påverkan det hade på det ekonomiska livet. Pappas kontor halverades. Personal fick gå. Och det tog lång tid att komma tillbaka. Det jag fått med mig från min far är komiskt nog att aldrig lita på banken. De finns aldrig där när du verkligen behöver dem.

Vilken utdelning förväntar sig finansmannen i dig från vd-uppdraget?
– Den positiva avkastningen är att få lära känna alla entreprenörer som skapar organisationen. Jag hoppas på massor av möten där jag får en bättre känsla för vilka utmaningar som finns och hur dessa företag bäst ska kunna växa.

Blir det personliga eller digitala möten?
– Både och. Det digitala kräver också det fysiska för att skapa engagemang.

Förre vd:n hade 200 resdagar om året. Hur viktigt är det att besöka medlemmar runt om i landet?
– Oerhört viktigt. Men om jag bara fokuserar på medlemsmöten blir det ingen tid över till att leda. En dialog måste inte bestå enbart av personliga möten. När jag jobbade på Nordnet tryckte 55 000 personer på play-knappen och lyssnade en timme i veckan på den podcast där jag och min kollega besvarade frågor om sparande och investering. Podcast-formatet kombinerat med blogg och sociala medier gör det oerhört lätt att nå ut. Alla kan vara med i dialogen men på sina villkor.

Kommer du att blogga?
– Definitivt. Det handlar ju om att skapa kommunikationsytor där du kan få hög avkastning på varje satsad minut. På min tidigare blogg hade jag ca 100 000 läsare i månaden. Många av dem fortsatte samtalet genom att skriva i kommentarsfälten eller ta direktkontakt i sociala medier. Det blir en omedelbar dialog och man behöver inte vänta tills vd besöker medlemsmötet nästa år.

Vilken utdelning kan Företagarnas 70 000 medlemmar räkna med från dig?
– Synligast blir en högre medlemsnytta. Jag hoppas att vi i vår opinionsbildande roll ska leverera tydliga politiska segrar som gör det lättare att driva företag framgångsrikt i Sverige. För många företagare är plånboksnära erbjudanden också ett viktigt skäl att gå med i Företagarna. Vi ska därför erbjuda vassa, relevanta förmåner som gör det enklare och billigare att driva företag. Det kan vara enkla redovisningssystem, transparenta pensionslösningar eller utbildningar, beroende på vad medlemmarna efterfrågar.

Företagarna har tappat medlemmar. Hur ska du värva nya?
– Genom smart digital kommunikation kan vi nå ut mer, till fler och till ett lägre pris. Resurserna ska vi i stället lägga på att synas och nå ut med vårt budskap i media. Först när en potentiell medlem har en positiv bild av organisationens arbete ökar benägenheten att teckna ett medlemskap.

Du ska känna att vi driver frågor som är viktiga för dig.

Allt fler företagare är, precis som jag, soloföretagare. Hur ska du övertyga mig om att bli medlem?
– Genom att se vad du har för kostnader i dagsläget. Du har säkert telefon, dator, bredbandsleverantör. Med vårt medlemserbjudande ska du fullt ut kunna försvara ditt medlemskap bara med hjälp av de minskade kostnader som följer förmånerna. Med 70 000 företagare i ryggen ska vi kunna förhandla oss till bättre villkor än vad du som enskild företagare kan. Tillsammans blir vi starkare. Sedan hoppas jag att även du ser betydelsen av en stark röst som kan förbättra näringsklimatet. Du ska känna att vi driver frågor som är viktiga för dig.

Vilken politisk åtgärd skulle mest gynna landets småföretagare?
– Största frågan är kostnaden för att anställa. Många småföretagare jobbar närmast ihjäl sig i stället för att anställa för man vill inte ta de risker och det ansvar som det innebär. Hur skapar vi en modern arbetsrätt som också generar nya jobb och som inte har som huvudsyfte att försvara dem som redan finns inne på arbetsmarknaden?

Du är småbarnsförälder. Vem vabbar?
– Vi har försökt dela på ansvaret, även om min fru tagit mer av dagarna hemma. Jag själv har ofta tagit fler av mellandagarna då barnen närmast är friska. I de lägena får de följa med till jobbet om det är praktiskt möjligt.

Vad gör du om tio år?
– Jag arbetar fortfarande med något som jag älskar och som jag även ser som betydelsefullt. Min livsstil kretsar också mycket kring sparande i vardagen för att sedan investera pengarna klokt. Det här gör jag för att kunna leva ett friare liv. Den ekonomiska tryggheten kommer säkert att öka mitt yrkesmässiga risktagande. Kanske försöker jag mig på att bli entreprenör på äldre dagar?

Din största extravagans?
– Goda italienska viner. Där spenderar jag, men aldrig på krogen. Sedan har jag en passion för bilar. Genom att ha kunskaper om marknaden kan man finna underprissatta bilar som man efter något års användning kan sälja till ett högre pris. Just nu har jag en Lexus SC430 cabriolet men kör mest runt i en tolv år gammal Volvo V40.

Och varför byta namn från Rickard till Günther?
– Günther var min 18-årspresent till mig själv. Som tonåring kollade jag och mina kompisar på tv-serien Rederiet. Rollfiguren Günther var diskare som utgav sig för att vara kock. Trots att han saknade de rätta meriterna lyckades han entusiasmera sina medarbetare till att skapa Östersjöns bästa kök. Sådan var jag också, tyckte min kompisar och började kalla mig Günther. Och jag har ofta fått uppdrag som på grund av min ålder överraskat omvärlden.

"Har just mött en 30-åring som ser ut som en 40-åring och har en erfarenhet som en 50-åring", bloggade en regionchef nyligen. Hur känns det?
– Helt ok, ganska smickrande faktiskt.

Taggar
Riks Reportage