För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Diana vill stärka Ugandas kvinnor

Designföretaget Guide2Give hjälper kvinnor i Uganda att stärka sin ställning i samhället.
Publicerad 2 sep 2014

När Diana Kambugus son fick en hjärntumör för tre år sedan bestämde hon och hennes man sig. Ur en jobbig tillvaro föddes en drivkraft till förändring och för att göra skillnad. I dag driver de design­företaget Guide2Give.

– När Sebastian blev sjuk kände jag starkt för att hjälpa till. Vi tog hjälp av en företagsrådgivare, gick en utbildning i skattefrågor och företagsutveck­ling och for därefter till Uganda. Det var så Guide2Give startade, säger hon.

I dag hjälper det Västeråsbaserade före­taget kvinnor i Uganda att marknadsföra och sälja lokalproducerat hantverk – korgar, väskor, mattor och smycken – av ekologiskt och återvunnet material. Marknaden är Västerås med omnejd.

– 25 kvinnor blev 98 och sedan 198. I dag syssel­ sätter vi omkring 400 kvinnor genom kvinno­kooperativ på landsbyg­den. Hantverket är en tradition som levt vidare i generationer.

Guide2Give gör sina inköp utan mellanhänder, direkt av kvinnokoopera­tiven som arbetar för kvin­nors bättre arbetsvillkor. Alla pengar går tillbaka till kvinnorna, vilka i regel har låg utbildningsnivå och levnadsstandard.

– På så sätt ger vi hjälp till självhjälp och stärker kvinnornas ekonomiska situation och ställning i samhället. Kvinnorna bestämmer över sina företag och har egna leverantörer.

Som företagare tycker Diana Kambugu att det är viktigt att ge tillbaka till samhället

Samtidigt är det här ren business och ingen välgörenhet. Vi täcker hela CSR­spektrat: ekono­miskt, miljömässigt och socialt. Det gör mig stolt.

Guide2Give uppmunt­rar till att använda just lokala och ekologiska material för att stödja en hållbar miljö. Produkterna är handgjorda av material som växer i kvinnornas direkta omgivningar eller av restprodukter från egna odlingar.

På sikt hoppas Diana Kambugu att affärsmo­dellen kan appliceras på andra typer av verksamhe­ter och i andra länder.

– Jag tänker mig en tygleverantör i Indien. Jag vill skapa möjligheter för ännu fler och det var som en av kvinnorna i Uganda sa: ”Nu kan jag köpa egna myggnät när jag vill, i stället för att vänta på att myndigheterna ska ge mig ett nytt. Det är frihet.”  

Fler nyheter från Företagarna