För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Ida Backlund får e-handeln att flyga

På några få år har löshårspecialisten Rapunzel of Sweden gått från noll till över 100 miljoner kronor i omsättning genom satsning på internationell e-handel.
Publicerad 10 jun 2014

Digital närvaro har varit helt avgörande för Rapunzel of Sweden, som säljer löshår och hårförlängningsprodukter.

– Grundtanken har alltid varit att utveckla företaget tillsammans med kunderna. Vi använder oss väldigt mycket av sociala medier för att både visa och berätta om våra produkter och för att få feedback från dem som handlar, säger Ida Backlund, grundare och vd för det Umeåbaserade företaget.

I dag, säger hon, är Instagram den viktigaste sociala kanalen.

– På ett ögonblick får vi veta vad kunderna tycker. Funderar vi på att ta fram en ny produkt kan vi lägga ut en fråga på Instagram och får med en gång veta om detta är något som kommer att sälja. Minst lika viktigt är det att synas i bloggar och andra kanaler för sociala inlägg. Det får gärna vara kändisar som berättar att de använder produkterna.

– Nyligen berättade en Hollywoodstylist om hur hon använde våra produkter på stjärnorna som syns på röda mattan. Det är väldigt kul, speciellt som det inte är vi som jagat Hollywood utan de som kontaktat oss.

Målet för Rapunzel of Sweden är att synas i alla relevanta digitala kanaler och att få kunderna att bli företagets ambassadörer genom att berätta vad de tyckte om produkten de köpt. Vilket forum de använder beror på åldern.

– Oavsett forum gäller det att hålla koll på vad som sägs. Även om målet för oss alltid är att göra våra kunder nöjda kan det ju bli fel. Då vill vi ju hellre att de hör av sig till oss så att vi kan hjälpa till än att de skriver om det på nätet.

För mig var det helt självklart med en internationell satsning från början.

Rapunzel of Sweden startade som ett rent e-handelsföretag. Men vägen dit gick via köksbordet hemma i Umeå och med att Ida Backlund saknade sitt långa avklippta hår. Jakten på bra och äkta löshår, inköpt på en rättvis och kontrollerad marknad och till ett rimligt pris, var inte enkel. När hon väl hittat rätt var det fler som ville ha. Snart hade beställningar från vänner och vänners vänner vuxit till en verksamhet.

– Jag insåg att det var en produkt värd att satsa på, men att marknaden i Umeå var för liten. För mig var det helt självklart med en internationell satsning från början.

Rapunzel of Sweden har vuxit med raketfart. Sedan starten 2007 har företaget fått 250 000 kunder i 60 länder och en omsättning på över 100 miljoner.

– Den största utmaningen både för företaget och för mig personligen har varit att växa så snabbt. Jag har ju även fått barn under den här tiden.

Det var under mammaledigheten som Ida Backlund började fundera på hur hon skulle kunna komma ännu närmare sina kunder. När systerdottern i Stockholm utbildat sig till frisör växte idén att öppna en salong dit kunderna kunde komma för att få hjälp, och för att prova och känna på produkterna.

– De flesta går ju från butik till näthandel. Jag har gjort tvärtom. I dag finns salonger även i Göteborg och Umeå och tre till är på gång, i Helsingfors, Oslo och Malmö.

Jag ville bli hårbranschens svar på Ikea.

– Jag sa en gång i en intervju att jag ville bli hårbranschens svar på Ikea. Det där har följt mig sedan dess, men vad jag egentligen alltid menat är att den som tänker hår spontant ska tänka Rapunzel. Det är mitt mål.

Inte heller Carpetvista hade nått den framgång företaget har i dag utan internet. Den digitala mattbutiken har i dag kontor och lagerlokaler i Limhamn utanför Malmö.

– Utan digital närvaro hade vi inte funnits, säger Ludvig Friberger, vd.

Det började med att mattgrossisten Hossein Sadr sökte nya utmaningar och ville satsa på e-handel. Ur mötet med dåvarande webbkonsulten Ludvig Friberger föddes e-handelsföretaget 2005, trots att många skakade på huvudet och menade att idén var helt befängd. Vem skulle vilja köpa äkta kvalitetsmattor utan att klämma och känna på dem först?

– Vi sa tvärtom. Om man vill sälja något så specifikt och nischat som äkta mattor är det precis såhär man ska göra. Är vi bara tillräckligt bra kommer vi slå internationellt. Alltså vände vi oss direkt till hela EU med vår näthandel, säger Ludvig Friberger.

Första versionen av hemsidan lanserades på engelska och svenska.

– Redan första dagen vi lade upp sidan fick vi vår första kund. Extra stolta och belåtna var vi över att det inte var någon vi tidigare haft kontakt med. Carpetvista växte snabbt.

I dag finns webbplatsen på 17 språk och största kundområdet är den tysktalande marknaden. Dessutom har företaget öppnat upp för handel med billigare fabrikstillverkade mattor genom företaget Rugvista. Även systerföretaget Artglassvista säljer handgjort konstglas på nätet.

– Ur e-handelperspektiv börjar vi som företag bli uråldriga men våra nio år med näthandel har gått väldigt snabbt. Vi har vuxit till 40 anställda och 2013 hade vi en omsättning på 141 miljoner kronor.

Väldigt många börjar sitt internetbesök med en sökning.

Carpetvista har aldrig använt sig av traditionell marknadsföring med tidningsannonser och tv-reklam. Från dag ett har företaget i stället satsat på att synas på sökmotorer som Yahoo, Bing och Google, och på nätannonsering med exempelvis Google AdWords.

– Väldigt många börjar sitt internetbesök med en sökning. Då gäller det att hemsidan syns. Men sökmotorer är bara en kanal för att nå ut. Sociala medier är en annan. Dessutom har det varit viktigt för oss att finnas med på shopping- och prisjämförelsesajter inom hela EU, säger Ludvig Friberger.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna