Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen av vår webbplats. Läs mer om cookies.

Jag accepterar

”Eventuell vinst använder vi till att utveckla, utbilda och ge personalen en dräglig lön”

Emelie Söderström driver Hemtjänsten Ditt Liv i Sundsvall. Vid ett vinsttak är hon rädd för att både personalen och kunderna blir lidande. – Det behövs en regering som använder skattebetalarnas medel rätt för att spara pengar och samtidigt tillgodose god kvalitet i välfärden, säger Emelie Söderström.

– Med regeringens förslag på vinsttak kommer jag inte kunna driva företaget på det sätt som jag gör idag och då blir det inte aktuellt för mig att driva företaget vidare. Vi kommer inte kunna ge kunderna den kvalitet och den hjälp de behöver. Inte heller kommer vi kunna ge den lön som de anställda förtjänar och utbildningar inom områden som personalen behöver för att känna sig trygg och ge kunderna trygghet, säger Emelie Söderström.

För att Emelie ska kunna utveckla kvaliteten ytterligare behöver det vara möjligt att göra investeringar, så att företaget kan växa och att driftig personal kan vidareutbildas för att stanna i vården och omsorgen.

Kunden får det bättre om företaget går med vinst

Den eventuella vinst som Emelie Söderström gör går till att utveckla, utbilda och till att göra extra insatser för personalens hälsa och sammanhållning. Emelie har också använt vinsten till att göra investeringar i lokal och utrustning. När företaget gör vinst kan Emelie göra investeringar som gör att företaget kan bli ännu bättre och erbjuda kunden lite mer.

Emelie har drivit företaget i fem år och det har tagit tid att bli lönsam. Första året var trögt (2012), men de följande tre åren gick bättre och företaget ökade antal kunder och personal. Under 2016 skedde en rad oförutsedda politiska förändringar inom socialstyrelsens verksamhetsområde, som Emelie inte hade budgeterat för och därmed blev 2016 ett år med sämre resultat.

– På grund av det har jag fått budgetera om för 2017 och hoppas på det bästa, säger hon. När vi startade företaget tog ingen av oss två ägare ut lön, utan första prioritet var personalen. Den ena av ägarna väntade i ett halvår innan första lönen togs ut och levde då på sparade pengar så länge. Därefter valde vi att bara ta ut lön för tiden ute hos kund, det vill säga allt pappersarbete och möten gjordes utöver och på så vis kunde vi bygga upp företaget ekonomiskt och få det att gå runt.

Fyra veckors semester på fem år

Under år som gått har Emelie sammanlagt tagit ut cirka fyra veckors semester, resterande dagar har hon arbetat och varit tillgänglig via telefon från tidig morgon till sena kvällar, berättar Emelie Söderström. – Vi har slitit och arbetat hårt för att kunna få lite extra och i samband med bokslut då vi sett att företaget gått bra så har vi självklart tagit utdelning, säger Emelie Söderström.

Det tar lång tid att bygga upp en god lönsamhet för att kunna växa och hålla kvalitet, speciellt när förutsättningarna plötsligt förändras.

– När vi som driver företag inom hemtjänsten inte får bestämma kostnaden för utfört arbete eller tiden för fakturering så har man inte så mycket att säga till om. Vi försöker få bättre intäkter så att vi är bättre rustade om det blir snabba förändringar för bolaget.  Det kan ändras från en månad till en annan.

Emelie känner oro inför framtiden och eftersom det är osäkert vilka förutsättningar hon kommer att få framöver är det svårt att planera.

– Det behövs en regering som använder skattebetalarnas medel rätt för att spara pengar och samtidigt tillgodose god kvalitet i välfärden, avslutar Emelie Söderström.

 

FAKTA- 
Namn: Emelie Söderström
Företag: Hemtjänst Ditt liv AB
Roll: Delägare och verksamhetsansvarig
Antal arbetsställen: Ett i Njurunda
Antal anställda: 20 stycken inklusive ägare
Ålder på företaget: 5 år
Hur många kunder/år: 40-45 stycken
Omsättning: 6,5 miljoner (2016) 
Utdelningar: En gång om året i samband med bokslut
Antal ägare: 2

RÄKNA HUR FÖRSLAGET SKULLE SLÅ MOT DITT FÖRETAG!

 

 

Relaterat innehåll