För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Företagarna välkomnar Arbetsförmedlingens nya arbetsätt

Publicerad 13 maj 2015
Arbetsförmedlingen meddelar i Kristianstadsbladet den 30 april 2015 att man ska öka kontakten med arbetsgivare i Skåne län. Det är ett besked som Företagarna välkomnar.

Sedan vi inledde vårt samarbete med Arbetsförmedlingen i maj 2013, Jobbsökarna, har vi lärt oss vad som krävs för att arbetsgivararbetet ska fungera. Det är främst två komponenter: tid och mobilitet. Det är helt avgörande för att företagare ska känna förtroende och tillit till att de får den service de behöver – och som de faktiskt redan har betalat för via skattsedeln.

Arbetsförmedlare som jobbar med arbetsgivarkontakter behöver tid. I det goda samtalet mellan en arbetsförmedlare och arbetsgivare kan nya idéer, tankar och behov synliggöras. Arbetsförmedlaren får tid att ställa rätt frågor och arbetsgivaren får tid att reflektera och svara. Med hjälp av sådana samtal har vi hittat 300 dolda jobb i småföretag i Skåne, vilket är positivt men inte förvånande då vi vet att 4 av 5 jobb skapas i småföretagen. Arbetssökande har fått en chans på arbetsmarknaden, och arbetsgivare har kunnat utveckla sina företag med hjälp av rätt kompetens och avlastning. Men för att ett sådant samtal ska fungera kan inte arbetsförmedlaren stressat slänga ett öga på klockan för att hinna vidare till andra arbetsuppgifter.

Dessutom behövs mobilitet. Arbetsförmedlare behöver kunna söka upp arbetsgivaren på hens arbetsplats. Det handlar inte bara om företagarens bekvämlighet utan också om arbetsförmedlarens förståelse för verksamheten och därmed förutsättningarna för en träffsäker matchning. I samarbetet Jobbsökarna har vi haft stöd från Toyota som bidragit med miljöbilar till projektet. Vår förhoppning är att Arbetsförmedlingen även framöver ser värdet av mobilitet och avsätter de resurser som krävs. Översynen av kontorsnätet kan möjliggöra en sådan prioritering.

Regionchef Mattias Buvari och marknadschef Michael Leufkens bjuder på många lovande ord om att man vill satsa på både tid och mobilitet. Dessutom ska digitala tjänsterna och branschkunskaperna fräschas upp. Nu väntar vi med spänning på resultatet.

Fler nyheter från Företagarna