Regelverket för fåmansföretagares beskattning, 3:12-reglerna, har varit på tapeten mer än vanligt de senaste veckorna. Dels har en debatt förts i media, dels har regeringen i budgetpropositionen presenterat sina förslag till förändringar i slutlig form. 

I princip är regeringens förslag identiskt med den lagrådsremiss som offentliggjordes 22 maj i år, som vi har skrivit om tidigare. Den stora förändringen rör beräkningen av gränsbeloppet. Dagens två alternativa beräkningsregler för delägarens gränsbelopp, förenklingsregeln och huvudregeln, ersätts av en gemensam beräkningsregel. Denna innebär att varje delägare får ett grundbelopp, på fyra inkomstbasbelopp (IBB) som fördelas lika på samtliga andelar. Om man äger andelar i flera företag får man dock totalt bara tillgodoräkna sig ett grundbelopp.

För att utöver grundbeloppet även få beräkna lönebaserat utdelningsutrymme, ska varje delägare göra ett schablonavdrag om åtta IBB från sitt löneunderlag. Det lönebaserade utrymmet utgörs av 50 procent av delägarens andel av löneunderlaget, åtta IBB.

Gynnsam förändring för flertalet 

Drygt hälften av fåmansföretagen är soloföretag, och tre fjärdedelar av de delägare som tar utdelning gör det i dag med förenklingsreglen. Sett ur det perspektivet är förändringen gynnsam för flertalet.

Men förändringen har också mött en del kritik. Många fåmansföretagare upplever detta som en försämring jämfört med dagens läge för den egna utdelningen. Kritik har också riktats mot att den nya konstruktionen gynnar främst soloföretagare och andra som i dag använder förenklingsregeln, genom att dessa får ett högre gränsbelopp genom grundbeloppet, och att för lite fokus har lagts på incitament att anställa – vilket var en instruktion till 3:12-utredningen från regeringen. Trots dessa tillkortakommanden gick regeringen vidare med huvuddragen från utredningen.

Flera förbättringsförslag kom inte med 

Vissa förbättringar har regeringen dock inte gått vidare med. Man slår inte ihop takbeloppen för tjänstebeskattningen till ett enhetligt, närståendekretsen begränsas inte så som utredningen föreslog, utomståenderegelns ägandegräns på 30 procent kodifieras inte i lag. Inga ytterligare förslag om att uppnå målet att förenkla för fåmansföretag att attrahera kapital läggs heller fram.

Således kan man konstatera att även med den nu aktuella reformen, som till största del träder i kraft vid årsskiftet, finns utrymme för ytterligare förbättringar av 3:12-reglerna. Men då regelverket stötts och blötts återkommande de senaste två decennierna, och en större utredning som sagt har genomförts i närtid, är det mindre troligt att en ny förbättringsutredning tillsätts igen inom kort. Dessutom lär regeringen vilja se vilket utfall de nya reglerna får i praktiken.

Det är en utveckling som självklart också Företagarna kommer att följa de kommande åren. Men utrymme finns uppenbarligen för att förenkla och förbättra 3:12-reglerna ytterligare.