Äntligen är våren här. Trädgårdarna börjar blomma och uteserveringarna fylls av glada människor. Samtidigt känns vårvindarna som en orkan av frågetecken just nu. Det var länge sedan det var så otydligt vad som gäller – både i när och fjärran.
Företagare är väldigt olika varandra, såväl personlighetsmässigt som politiskt. Men när jag pratar med våra medlemmar är det något som alla tar upp: de önskar att det fanns mer långsiktighet i de beslut som tas. Nu går det sällan att planera längre än näsan sträcker sig.
Marken gungar
Vi företagare förväntas vara snabba, följsamma och anpassningsbara. Det är vi också. Faktum är att det är just den egenskapen – förmågan att tänka om, se nya möjligheter och förutse nästa affärsmöjlighet – som gör företagare till just företagare.
Men det går inte att bygga något hållbart när marken hela tiden gungar.
Vi läser dagligen om vad som sker på andra sidan Atlanten. Under våra liv har handeln flödat mellan Europa och USA, vilket har gjort oss alla rikare. Det kan ta ett abrupt slut sedan Trump införde, för att sedan tillfälligt pausa, kraftigt höjda tullar mot EU. Det är givetvis inte bara vi som drabbas. Ena dagen pågår det ett eskalerande handelskrig mot Kina. Nästa är det krafttag mot öar där det bara bor pingviner.
Vad händer i morgon?
Vad blir det i morgon? Ingen vet. För tidningarna ger det klick. För företagare däremot skapar det huvudvärk, osäkerhet och direkt skada.
På hemmaplan är det inte bättre. Gårdsförsäljning ska ju bli verklighet den 1 juni. Det är snart. Samtidigt kommer oroande besked från företagare att de kommunala beslutsfattarna blir mer och mer återhållsamma med vad som faktiskt kommer att tillåtas – och hur. Vissa kommuner vill tillåta helgöppet, andra inte. Hur ser det ut i din kommun? Det kanske inte ens är klart än.
Folkhälsomyndigheten vill dessutom att producenterna ska behöva dela ut en pamflett vid varje köp – och behöva förklara alkoholens skadliga effekter medan köpet görs.
Mer långsiktighet
Det tar tid och resurser att få fram nya produkter eller tjänster. Då måste man veta vad som gäller. Lite långsiktighet räcker en lång väg.
Förhoppningsvis blir haveriet i USA en läxa till svenska politiker att fokusera mindre på polariserande förslag som skapar rubriker och mer på att samarbeta för att skapa förutsebarhet. Vi på Företagarna vet inte vad som händer härnäst. Men vi vet att vi kommer att fortsätta kämpa för ett bättre företagsklimat. För Sverige behöver fler snabbfotade företagare. Men snabba fötter behöver stabil mark.