För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Stor efterfrågan på Natoflaggor

Publicerad 11 mar 2024
Flaggfabriken Svanen i Gävle får just nu många beställningar på Natoflaggor.

Strax efter lunch på måndagen hissades den svenska flaggan utanför försvarsalliansen Natos högkvarter i Bryssel, i närvaro av statsminister Ulf Kristersson och kronprinsessan Victoria. Samtidigt hissades Natoflaggan av Försvarsmakten över hela landet, från Boden i norr till Revingehed i söder.

Natoflaggor storsäljare

Det svenska medlemskapet i Nato har lett till att flaggtillverkare ser ett uppsving i beställningar av Natoflaggor. Men det är inte bara myndigheter som är beställare.  

− Natoflaggan är första kvartalets raket. Först var det beställningar från försvaret och andra offentliga instanser, men nu är det allt fler privatpersoner som beställer Natoflaggor. Vi säljer både stora flaggor och många bords- och fasadflaggor nu, säger Mattias Höglund, vd på Flaggfabriken Svanen i Gävle.

Sveriges äldsta flaggfabrik

Svanen kan stoltsera med att kalla sig Sveriges äldsta flaggfabrik och varumärket har anor från Gefle Manufakturaktiebolag, men numer är tillverkningen flyttad till Polen. I takt med att sömmerskorna gick i pension gick det inte att fylla vakanserna och till slut flyttades maskinerna utomlands. Men huvudkontoret ligger kvar i Gävle och det är i Gävle som flaggorna packas och levereras.

Blåsig höst påverkar försäljningen

Även om det säljs många Natoflaggor är det svenska flaggor och vimplar som är storsäljare när våren är i antågande.

− Hösten och vintern har varit blåsig och det märker vi på beställningarna av både svenska flaggor och företagsflaggor nu. Många behöver byta ut dem, säger Mattias Höglund.

Ukrainska flaggor populära

De många turerna inför Sveriges medlemskap i Nato gjorde att Flaggfabriken Svanen kunde anpassa produktionen för att vara förberedd på den ökade efterfrågan. Annat var det när Ryssland invaderade Ukraina den 24 februari 2022.

− Vi hade några ukrainska flaggor på hyllan, men de tog slut direkt. Först ville en kommun ha en flagga, sedan nästa. Sedan fortsatte det så och dessutom ville många företag och privatpersoner köpa ukrainska flaggor. Vår produktion gick för högtryck, säger Mattias Höglund.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna