För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

”Vi har ett hundraårsperspektiv på det här”

Publicerad 3 maj 2024
Anställ duktiga människor, lita på dem, var långsiktig och ha en bra relation med banken. Det är några medskick från Daniel Brånby, delägare i det prisade företaget Woolpower.
Daniel Brånby, delägare i Woolpower, Gränsforsgruppen och Företagarnas vd Benjamin Dousa. Foto: Petra Tieu.

Daniel Brånby och hans bror Adam med samma efternamn driver Gränsforsgruppen där Woolpower ingår. I ett samtal med Företagarnas vd Benjamin Dousa i Företagarpodden pratar han om hur det är att ta över ett traditionellt textilföretag och omvandla det till en internationell exportframgång, hur det är att driva företag tillsammans med sin bror och vad det innebär att vara arbetsgivare på ett företag med nästan 300 anställda och 22 nationaliteter.

Hellre Sverige än ett låglöneland

Woolpower utsågs i fjol till Årets Företagare i Sverige. Företaget växer snabbt och öppnade nyligen en helt ny fabrik i Östersund. Att lägga den utomlands var inget alternativ. Satsningen på tillverkning i Sverige bottnar enligt Daniel Brånby på den etik och moral som genomsyrar industrigruppen.

− Vårt fokus är Sverige. Vi har växt upp i Sverige, jag och min bror. Våra barn går i skolan i Sverige. Man får väldigt mycket tillbaka om man är uppväxt i Sverige. Det är det vi vill ge tillbaka till samhället. Vi har en klar strategi om att vår produktion ska ligga i Sverige. Vi ska betala skatter, avgifter och liknande i Sverige, säger han.

Kostnadsläget är högre i Sverige, men det behöver inte vara ett problem, menar Daniel Brånby.

− Ska du tillverka kläder, då behövs det sömmerskor för att sy ihop dem. Det är klart att det är väldigt billigt att ha dem i något låglöneland i Asien, men vi har fokuserat på att göra annorlunda. Vi kanske inte behöver tjäna den sista pengen. Vi vill hellre att våra anställda mår bra. Då är det en kombination. Vi har högre lönekostnader för att vi ligger i Sverige, men vi får fokusera på annat som vi tjänar pengar på i stället, säger han.

Företagarpodden: Hemligheten bakom årets företagare

Underställ, kofötter och yxor

Det är bröderna Brånbys pappa Gabriel som lade grunden till industrigruppen. Under 70- och 80-talet köpte han yxtillverkaren Gränsfors Bruk i Bergsjö och Svedbro smide i Gnarp som tillverkar kofötter till industrin och andra smidesprodukter. Han var länge distributör till Woolpower som då hette Ullfrotté och köpte företaget i början av 2000-talet. År 2010 köpte sönerna ut Gabriel och sedan dess har det tillkommit ytterligare ett företag i gruppen, yxtillverkaren Wetterlings i Storvik.

− Alla tre kom fram till att det är jag och Adam som ska äga bolagen, men vi såg gärna att vår far var med i bakgrunden med tanke på den erfarenhet han sitter på och råd och liknande. Så vi har drivit företagen sedan 2010,men vår far har varit med i bakgrunden och är fortfarande med i bakgrunden och det har varit väldig bra, säger Daniel Brånby.

Ägarnas fokus ligger för närvarade i hög utsträckning på Woolpower, men de har planer även för de andra bolagen. Fast det får ta tid. Strategin är att ha kvar fabrikerna med produktion i Sverige och tillverka produkter som håller länge, oavsett om det är ett underställ, en yxa eller en kofot.

− Vi har valt att behålla de här bolagen inom familjen. Då är det väldigt svårt att gå från ett lite mindre bolag till ett medelstort eller stort bolag. Man har inte pengarna att investera. Ofta vet man precis vad man ska göra, vilka man ska anställa, vilka maskiner man ska köpa in, vilken marknad man ska in på, men pengarna finns inte så man får ta det i sin egen takt, säger han.

Företagarpodden: Hemligheten bakom årets företagare

Bygg ett starkt team

Daniel Brånby återkommer flera gånger till att det är viktigt att tänka långsiktigt och skapa bra team.

− Vi har ett hundraårsperspektiv på våra bolag och då fattar man beslut därefter. Det är inte de korta vinsterna som intresserar oss. Har du ett långsiktigt perspektiv och bygger ett starkt team, då har du en fördel framför många andra, tror jag, säger han.

Att det är två bröder i andra generationen som äger Gränsforsgruppen gör att många brukar fråga hur det är att jobba med familjen och att ha sin bror som delägare. Daniel Brånby pekar på fördelarna.

− Det är klart att det finns för- och nackdelar att jobba med sin sitt syskon, men fördelarna överväger absolut nackdelarna. Vi är synkade. Vi vet precis vad som gäller. Vi kan lita på varann. Vi är uppväxta i samma familj och har samma värderingar. Det är jättebra, säger han.   

Att ha samma bakgrund betyder däremot inte att bröderna alltid tycker likadant. Tvärtom. De har ofta olika åsikter. Därför är det bra att det finns en tredje part i ledningen, som är vd Linus Flodin.  

− Vi diskuterar väldigt ofta med Linus och då kommer vi fram till någon lösning och tycker en olika då får den tredje personen helt enkelt inrätta sig i ledet, säger han.

En stor del av framgångarna för Woolpower tillskriver Daniel Brånby hela teamet.

− Vi har en väldigt duktig vd som driver bolaget och sedan har vi ett oerhört duktigt team runt omkring mig och min bror och vd. Jag tror att en av de stora anledningarna till att det har gått så bra för oss är att vi har hittat otroligt kompetent personal i kombination med att vi som familj är väldigt långsiktiga i det vi gör, säger han.

Företagarpodden: Hemligheten bakom årets företagare

Hjälper nysvenskar in i samhället

På Woolpowers fabrik i Östersund jobbar snart 300 anställda och personalen har 22 olika nationaliteter. De talar olika språk och bekänner sig till olika religioner. Många är nysvenskar och flera har kommit som flyktingar, bland annat från Ukraina. För att få ihop verksamheten krävs ett fokuserat ledarskap, menar Daniel Brånby.

− Vi är ganska hårda på att man måste prata svenska på vårt företag. Man måste lära sig svenska och det har inte bara att göra med att man ska komma in i vårt företag. Det har att göra med att man ska komma in i samhället.

Fabriken har treskift, vilket skapar flexibilitet för dem som behöver läsa SFI (Svenska för invandrare) på dagarna. De kan jobba kvällstid. Daniel Brånby betonar även vikten av att skapa en bra arbetsmiljö och att som företag vara engagerad i att de anställda har det bra. 

− Många kan sy, eller så lär vi upp dem att sy, men sedan hjälper vi dem även med boende. Vi har en väldigt bra relation både med Arbetsförmedlingen men framför allt med Östersunds kommun avseende boende. Så tillsammans hjälps vi åt att hitta ett boende, säger han.

Det finns språkbarriärer, men de ser företaget som praktiska problem som går att lösa, antingen med teckenspråk och tolk eller med Google Translate.

− Jag har själv bott utomlands både i Tyskland och Frankrike och England och när jag flyttade till Tyskland kunde jag ingen tyska, men man lär sig, säger Daniel Brånby.  

Företagarpodden: Hemligheten bakom årets företagare

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna