För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Ta kontroll trots oförutsägbarheten

Publicerad 4 sep 2020
Satsningar på digitalisering och kompetensutveckling är två framgångsfaktorer för företag som vill blicka framåt under coronakrisen, säger Malin Påhls Hansson.
Malin Påhls Hansson, Företagarnas expert på kompetensförsörjning.

Coronakrisen är långt ifrån över. Många företag och företagare har alltjämt tuffa tider. Hur ska man som företagare tänka när krisen fortgår? Den frågan får Malin Påhls Hansson, Företagarnas expert på kompetensförsörjning, får när hon intervjuas i SvD Näringslivs serie Omstart Sverige. Här utvecklar hon svaret i videoklippet och ger en fördjupning.

Malin Påhls Hanssons första råd till företagare är att inte drabbas av panik, eller för den delen hålla andan i väntan på att återgå till det normala.

− Tydliga framgångsfaktorer hos företag som vänt kristid till framgång är att man stimulerat nyfikenhet med fokus på anpassning och omställning på både kort och lån sikt. Vi vet att krisens negativa påverkan på ekonomin har slagit hårt mot väldigt många företag, men risken finns att kostanden blir högre för de företag som inte tar tillfället i akt att försöka lära sig något av krisen.

En viktig insikt är att krisen har skyndat på den digitala strukturomvandlingen på svensk arbetsmarknad.

− Många företag verkar fortfarande i stor oförutsägbarhet då krisen slagit väldigt olika. En del branscher har fortfarande näringsförbud, medan andra branscher i stället har ökat sin omställning. I detta har e-handeln varit en viktig livlina för många företag.

Vilka möjligheter finns det att ställa om?

Om det är något företagare är duktiga på, så är det ju just det att vara kreativa och snabbt ställa om verksamhet efter marknadens efterfrågan. Det unika med den här krisen var hur snabbt viruset utvecklades till en global pandemi och hur snabbt den skakade om oss i Sverige, många företag hann inte med av förklarliga skäl.

Hur kan företagare investera i omställning? 

Det finns inget universalsvar på det. Vi vet ju heller inte hur det nya normaltillståndet efter pandemin kommer att se ut. Vad vi kan förstå är att alla företag, oavsett bransch och storlek kan använda den påtvingade omställningen för att experimentera med nya arbetsformer eller verksamhetsinriktningar. Satsningar som går i digitalisering och grön omställning är trygga investeringar för hållbar omställning.

Vilka exempel på kreativa omställningar har du stött på?

Eventbranschen drabbades från dag ett. Flera företag ställde snabbt om för att erbjuda digitala möten, spela in poddar med mera. De lyckades ställa om verksamheten på ett sätt som dessutom gynnat många andra företag och branscher som behövt använda nya kommunikationsvägar men saknat kompetens och verktyg för det.

Några andra kreativa omställningsprocesser är företagarna som erbjudit digital älgsafari i Åre för internationella turister, eller de artister som erbjudit personligt utformade musikbud från artistens eget vardagsrum direkt till anhörig eller vän som suttit isolerad till följd av restriktioner. En ytterligare eloge vill jag rikta till alla företag som ställde om sin ordinarie produktion av varor till skyddsutrustning eller handsprit.

Är det en balans mellan kreativitet och affärsmässighet?

Ja, vi har sett många kreativa företag som snabbt hittat nya lösningar till försäljning och relationsbyggande aktiviteter. Vi har dock förstått att omställningsprocesserna inte alltid varit lätta att genomföra då det inneburit höga investeringskostnader och osäkra utfall för företagen.

Stödpaketen som rullats ut för att underlätta för företag har väl inte heller alltid varit enkla att hantera?

Företagarna har varit aktiva i ledet att utforma stödet så att de kommer så många företag till del som möjligt, sen vet vi dessvärre att alla företag inte kunnat tillämpa stöden – vi jobbar på att det ska bli ändring på det.

Omställningsstödet har möjliggjort för företag att ställa om i den akuta krisen. Korttidspermitteringen har räddat företagen ifrån att säga upp medarbetare. Om korttidspermitterad personal för möjlighet att genomgå relevant kompetensutveckling under tid gynnar det både individen och företaget på sikt.

Den offentliga, kommunala och privata utbildningssektorn har under krisen mött upp med en flora av olika digitala och korta utbildningssatsningar för redan yrkesverksamma. Vad kan man dra för slutsatser av det?

Framgångsreceptet varierar givetvis beroende på bransch och de olika förutsättningar som råder till följd av de kvarvarande restriktionerna. Centrala framgångsfaktorer oberoende är attityder att vilja utvecklas, se nya möjligheter och skapa utrymme för experimenterande var organisationen i företaget får möjlighet att lära sig av sina misstag. Generellt sätt kan vi se att digitala kanaler har blivit viktiga för försäljning till befintliga och nya kunder. Framförallt att hålla igång de viktiga relationerna till befintliga kunder och företagspartners, men även för att nå ut till nya kunder – på fler marknader.

Fler nyheter från Företagarna