Begränsad avtalsfrihet ger inte tryggare företagare

Det är i dagarna två år sedan skriftlighetskravet infördes vid telefonförsäljning i distansavtalslagen. Det gäller för avtal ingångna av konsumenter. Med jämna mellanrum ställs frågan om inte näringsidkare också borde ha det skydd som lagen ger. Företagarnas chefsjurist Karin Berggren svarar på den frågan i en intervju i Svenska Dagbladet, apropå att personer känt sig lurade efter att ha övertalats starta ett engelskt aktiebolag med en filial i Sverige. Eftersom personerna då är näringsidkare och inte privatpersoner kan de inte åberopa konsumentskydd.
Det ska vara lätt att ingå avtal
Företagarna anser att avtalsfrihet väger tyngre än de eventuella fördelar skriftlighetskravet skulle ge.
– Det ska vara smidigt att ingå avtal mellan företag. Här spelar den viktiga principen om avtalsfrihet in, säger Karin Berggren.
Företagarna anser med andra ord att det vore olyckligt att införa generella begränsningar i avtalsfriheten för att komma åt de problem som drabbar enskilda personer som övertalats att gå med på ett så kallat limited-upplägg för att starta företag, i stället för att starta ett svenskt aktiebolag.
– Upplägget blev populärt när kapitalkravet låg på 100 000 kronor. Men limitedbolag har en hög administrativ kostnad och det finns inget behov av dem ur ett småföretagarperspektiv i dag när kapitalkravet är så lågt, säger Karin Berggren i Svenska Dagbladet.
Övertro på skriftlighet
Förutom vikten av att seriösa företagare måste kunna ingå avtal på ett ändamålsenligt sätt utan den skriftliga procedur som gäller för konsumenter finns ett annat skäl till Företagarnas ståndpunkt.
− Det finns en övertro på att skriftlighetskravet löser alla problem, men oseriösa företag kan med hjälp av påstridiga metoder få personer att ingå avtal i alla fall, säger Karin Berggren.
Företagarnas råd till den som går i tankar på att starta företag är att vända sig till verksamt.se som är en webbplats för den som driver eller vill starta företag och som samlar information och tjänster från myndigheter som till exempel Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Skatteverket och Tillväxtverket.
− På Företagarnas webbplats har vi också mycket information om hur du ska tänka och vad du ska vara observant på. Medlemmar kan kostnadsfritt kontakta oss på den juridiska rådgivningen. Risken för att bli lurad finns ju tyvärr hela tiden, till exempel med bluffakturor, säger Karin Berggren.