För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Många företag brottas fortfarande med negativ ränta

Publicerad 16 jan 2020
Penningpolitik tycks allt mer distanserad från den svenska ekonomiska utvecklingen i övrigt.

I december höjde Riksbanken styrräntan till noll procent, efter flera år av negativ ränta. Som en konsekvens av det har marknadsräntorna rört sig uppåt. Det har dock inte lett till att storbankerna justerat sina inlåningsräntor i samma utsträckning för företagskunder, vilket Affärsvärlden och TT rapporterat om. Vissa större företagskunder måste fortfarande betala med negativ ränta på insatta pengar, enligt en rundringning som nyhetsbyrån gjort.

Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg intervjuas i Affärsvärlden och TT-artikeln. Han konstaterar att en orsak till att företag inte kan få avkastning på sin likviditet är att företagskunder är en betydligt mindre kundgrupp än privatpersoner. Det beror i sin tur på att det ofta är en krånglig procedur för företag att byta bank. Dessutom är konkurrensen på bankmarknaden ganska svag i Sverige. Det gör att utrymmet för att somföretag förhandla sig till bättre villkor genom att byta bank är ganska begränsad.danielwiberg rund (1).png

Den uppochnedvända världen, där det kostar pengar att sätta in pengar på banken, är ytterst en effekt av en penningpolitik som tycks allt mer distanserad från den svenska ekonomiska utvecklingen i övrigt, anser Daniel Wiberg.

− Riksbanken har de senaste åren fört en väldigt expansiv penningpolitik – med negativ ränta kombinerat med stora köp av obligationer – vilket är en förklaring till den svaga kronan – och som troligen har en större effekt för mindre företag än räntan.

Under de senaste åren har förväntningarna om framtida höjningar av räntan återkommande fått skjutas fram.

− Osäkerheten har gjort att företag avvaktar med investeringar. Det är den största och mest påtagliga effekten. Tillväxttakten blir lägre helt enkelt, säger Daniel Wiberg.

 

Taggar
Fler nyheter från Företagarna