För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Hemtjänstföretag tvingas vara skuldindrivare

Publicerad 1 nov 2018
Varför ska företagare jobba gratis åt Kronofogden? undrar hemtjänstföretagaren Gertrud Weiselblad.

Gertrud Weiselblad i Karlskrona driver bland annat företaget Gertrud Care AB. Företaget har ett sextiotal anställda och avtal med sju sydsvenska kommuner som utförare av biståndsbedömda hemtjänstinsatser. Det fäster stor vikt vid att hitta lösningar för varje individ och den livssituation som personen befinner sig i.

– Vi eftersträvar god planering och framförhållning så att du som får hemtjänst genom oss genomgående möter samma personal. Det uppskattas och värderas högt av våra kunder, säger Gertrud Weiselblad.

Jobbar gratis åt Kronofogden

Som alla företagare arbetar Gertrud med att vara så effektiv som möjligt. Men all planering och framförhållning tycker hon inte om. Inte den som innebär att hon måste vara både upplysningscentral och skuldindrivare åt Kronofogden utan att få ersättning för det arbetet.

– Jag arbetar gratis varje månad åt Kronofogden. Om en av mina anställda har en skuld som regleras via Kronofogden är företaget skyldigt att göra en utmätning. Det är ett bökigt merarbete för oss i löneadministrationen, säger Gertrud Weiselblad.

Enligt Utsökningsbalken kan Kronofogdemyndigheten ålägga en arbetsgivare att hålla inne lönen för en anställd och utbetala en bestämd del av lönen till myndigheten. En arbetsgivare som uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att inom föreskriven tid tillställa Kronofogdemyndigheten belopp som skulle ha innehållits enligt beslut om utmätning, döms till böter, står det i lagtexten. Myndigheten kan också vända sig direkt till arbetsgivaren och där utmäta beloppet.

Vanligt med skuldproblem

Gertrud upplever att det är ganska vanligt i dag att anställda har skulder hos Kronofogden. Den bilden delas av andra företagare som inte vill framträda med namn av hänsyn till integritet. Är man småföretagare med några få anställda är det svårt att berätta om att man drar pengar från en medarbetare och betalar in till Kronofogdemyndigheten utan att samtidigt indirekt berätta vem det är på företaget som har problem.

Integritetsfrågan är en aspekt som flera företagare nämner. ”Det kan inte vara roligt för den som drabbats att chefen får reda på att man har skulder och betalningsproblem”, säger en företagare i Dalarna.

Gertrud som har många anställda i sitt företag som varit verksamhet under åtta års tid har haft en naturlig personalomsättning. Även då måste man stå till Kronofogdens förfogande.

– Vi företagare har en upplysningsskyldighet. Om en person som inte kunnat hantera sina skulder bytt till ett annat jobb måste jag hjälpa myndigheten med tips om var den jobbar. Plötsligt är jag upplysningscentral också, säger Gertrud Weiselblad.

Flera företagare pekar på att det finns många fallgropar i dag. Det är lätt för vanliga människor att dra på sig spelskulder, frestas att ta ett snabblån till dyr ränta eller råka ut för någon olycka som raserar ekonomin.

För Kronofogden är det bekvämt att ta företagarnas tid och pengar i anspråk för att göra myndighetens arbete. Men är det rimligt?

– Jag tycker att hela regelverket behöver ses över eftersom det är orimligt, säger Gertrud Weiselblad.

Har du erfarenhet av orimlig regelbörda?

Dela med dig här på Företagarnas kampanjsida: Efterlysning: Din värsta regelbörda.

Tillsammans tar vi upp kampen mot regelbördan!

Fler nyheter från Företagarna