För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Nätverket fixade affären

Ett bra nätverk kan göra underverk i affärer. Det fick Günther Mårder bevis för under ett besök hos det nystartade mikrobryggeriet This is how i Piteå.
Publicerad 5 dec 2018
Företagarnas vd Günther Mårder besöker bryggeriet This is How i Piteå. Foto: Paulina Blomgren.

I ett tidigare bussgarage i utkanten av Piteå står det blänkande bryggverket som producerar ett av landets kaxigaste ölmärken. Etiketterna talar sitt eget språk: ”How to bullshit a bullshitter” är en pale ale, ”How to beat the System” är en mellanöl som säljs på Coop och så är det några kaggar ”How to be a Bastard”, ett husöl för den expansiva norrländska restaurangkedjan Bastard.

Bakom de färgstarka namnen står ett gäng ödmjuka Piteåbor med lång erfarenhet från både restaurang- och dryckesbranschen. Gustaf Ahlin, som har titeln ölchef på visitkortet, är den som leder projektet tillsammans med delägaren och Piteåprofilen Fredrik Nilsson.

Det finns ju redan hundratals mikrobryggerier i Sverige. Varför valde ni att starta ytterligare ett? undrar Günther Mårder.

– Redan som 19-åring bestämde jag mig för att en dag öppna ett eget bryggeri. Vägen dit har gått via restaurangkedjan Bishops Arms, där jag arbetade mig upp till pubchef. Jag tillbringade en dag hos prisbelönta Närke Kulturbryggeri i Örebro och så blev det några år som säljare hos en av de stora öldistributörerna, säger Gustaf Ahlin, som nu har hunnit bli 31 år.

Men starten som entreprenör i bryggeribranschen blev inte så enkel som Gustaf hade tänkt sig.

– Vi flyttade till min frus hemstad Piteå och jag hade hela affärsplanen klar för mig, det var bara banken som behövde övertalas. Men det lokala bankkontoret köpte inte min affärsplan och jag fick avslag på min låneansökan. De rekommenderade mig att skapa ett bättre lokalt nätverk och ett eget kapital.

Det blev badmintonkompisen och entreprenören Fredrik Nilsson som öppnade dörrarna till det lokala närings-livet.

– Plötsligt fick jag ett möte med Niclas Wikström från reklambyrån Oh My, därefter träffade jag Robert Sjölund, som då var chef för hotellanläggningen Pite Havsbad, och Niklas Hedkvist, som driver bussbolaget Nordbergs Buss (som fixade lokalen). Allt gick väldigt snabbt när jag träffade rätt personer. De trodde på min idé och blev delägare i bolaget. Både affärsplanen och en ny låneansökan gick igenom – hos en ny bank.

Hur kom du på namnet This is how?

– När jag skulle börja brygga öl så googlade jag ”How to brew”, en episod som lade grunden till vårt varumärke. Alla våra ölmärken börjar nu med "How to". Vår affärsidé är att brygga öl för olika tillfällen, att hela tiden överraska kunderna med nya smaker för nya tillfällen.

Och hur gick premiären för This is how?

– Vi släppte den första ölen i september förra året. I samma veva öppnade restaurangen Bastard Burger i Piteå och vi fick uppdraget att brygga deras husöl, en blond ale, som vi döpte till ”How to be a Bastard”. Då hade Bastard Burgers bara två restauranger, men de har expanderat snabbt och vi levererar nu öl till åtta restauranger från Boden i norr till Stockholm i söder (Reds kommentar: Bastard Burger planerar att ha 40 restauranger i drift under 2019.)

Hur många liter öl brygger du i garaget?

– Prognosen är att brygga cirka 120 000 liter per år, och just nu säljer vi allt vi producerar. 75 procent av vår produktion går till restauranger, resten via Systembolaget. Vi skulle kunna öka produktionen ytterligare, men vi har inte plats för fler jästankar i den här lokalen utan att bygga ut den ytterligare.

Vad är det för hållbarhet på ölen?

– Ett öl håller i minst ett år, men om du frågar mig så tycker jag att öl ska drickas inom tre månader. Humlesmaken är som bäst då.

”Som 19-åring bestämde jag mig för att en dag öppna ett eget bryggeri”

Hur hittar ni nya smaker?

– Vi har kvar vår gamla maskin där vi kan producera runt 100 liter per bryggning, det är vår lekstuga. Vi släpper 2–3 nya ölsorter i månaden, men jag skulle vilja experimentera ännu mer. Jag bryggde nyligen en blodapelsin-IPA, den smakade inte riktigt vad jag hade tänkt mig men när vi hade med oss den på en ölmässa tyckte alla den var jättegod och den sålde slut på en gång.

Drömmen?

– En av mina största drömmar uppfylldes nyligen när restaurang Akkurat i Stockholm tog in vårt öl i sortimentet. I vår bransch är det en av de finaste bekräftelserna du kan få. Akkurat har bland annat blivit utsedd till världens bästa ölkrog.

thisishow2.jpg

Hur kan ni expandera ytterligare?

– Det vore fantastiskt att få anställa en eller två bryggare, men då måste vi bli två till tre gånger större än vad vi är i dag. En möjlighet är att vi vinner en av Systembolagets upphandlingar. Vi har precis besvarat en förfrågan som avser en ny sommaröl 2019, en affär som motsvarar runt 150 000 flaskor om året.

Det finns ju hundratals mikrobryggerier i Sverige, och det mesta pekar väl på att flera kommer att slås ut. Hur påverkar det er? Då finns det ju en möjlighet att förvärva utrustning från bryggerier som tvingas slå igen.

– Utslagningen har redan börjat ochnär det kommer intressanta möjligheter kommer vi att vara redo att köpa ny utrustning.

Trots att det är turbulent på den svenska bryggerimarknaden menar Fredrik Nilsson att firman står stadigt.

– Vi har en stark styrelse, en gedigen bryggkunskap och inte minst så vet vi hur man säljer öl. Vi finns redan på restauranger från Malmö till Kiruna.

Berättelsen är viktig när man ger sig in i en tuff bransch. Hur tänker ni kring storytelling?

– Vi försöker verkligen förmedla vår passion för gott öl. Min dröm har alltid varit att vi ska ligga i ett garage dit vi kan bjuda in entusiaster att se hur vi jobbar. En förebild är The London Bermondsey Beer Mile, ett område i London där tio mikrobryggerier ligger granne med varandra i en hel lång rad garagelokaler. Superhäftigt och genuint. Kunden vill komma närmare produkten, det är därför de stora ansiktslösa leverantörerna förlorar marknadsandelar.

Fakta om Günthers möte

Mitt Möte: Gustaf Ahlin och Fredrik Nilsson, medgrundare av bryggeriet This is how.
Därför bokade jag mötet: Personerna bakom This is how och deras historia rymmer så mycket av det som jag vill att företagande ska karaktäriseras av. Det handlar om passion, företagare som hjälper varandra, att fånga en trend, bygga ett spännande varumärke och börja med något nytt från grunden. Allt detta finns hos Piteås nya bryggeri. Mikrobryggeribranschen står dock inför tuffa tider, eftersom det enligt min uppfattning skett en överetablering. Många kommer att slås ut, men min tro är ändå att This is how har hittat ett koncept som gör dem starka och snarare kan gynnas av konsolideringen av branschen.
Plats: Mikrobryggeriet This is how i Piteå.

 

Fler nyheter från Företagarna