För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Den samhällsnyttiga semlan

Publicerad 5 mar 2019
I dag äter svenskarna sex miljoner semlor. Ät med gott samvete, uppmanar Sveriges bagare och konditorer.
Sveriges bagare och konditorers vd Martin Lundell.

Semla, fettisdagsbulle, fastlagsbulle eller hetvägg. Kärt bakverk har många namn. I dag på fettisdagen sätter sex av tio svenskar tänderna i den grädd- och mandelmassfylda bullen – en eller flera gånger. Det summerar till att vi köper ungefär sex miljoner semlor i dag.

Feta skatteintäkter

På Sveriges bagare och konditorer har man räknat ut att hungern efter semlor på fettisdagen kräver 47 570 personers arbete med att baka dem. Det är miljonrullning in till den offentliga välfärden.

− Vi räknar med att en semla kostar trettio kronor. Arbetskostnaden är femtio procent. Då blir den totala lönesumman drygt 80 miljoner kronor, sociala avgifter inräknade. Med skatt på det blir det 34 miljoner kronor som går till välfärden, säger Martin Lundell som är vd på Sveriges bagare och konditorer.

Själv har han hunnit äta två semlor halvvägs in på arbetsdagen och fler står och väntar till eftermiddagsfika. Som kännare i branschen, har han då någon favorit?

− En semla är ett ganska enkelt bakverk. Det är en kardemummabulle, grädde och mandelmassa. Jag föredrar ordentlig smak av kardemumma, löst vispad grädde och mandelmassa med bitar i och lite sälta, säger Martin Lundell.

Yrkesstolthet

Nuförtiden finns det semelwrap, tacosemla, semmelpizza och en rad andra varianter på temat. Men när det kommer till kritan är det inte de nya kreationerna som säljer bäst.

− Semmelwrappen sålde bra första året, men man ska se den och de andra varianterna mer som uttryck för kreativitet och passion. Många som jobbar som bagare eller konditorer vill ju visa upp sin kunskap. Man gör egna varianter på bakverk för att visa vad man kan, säger Martin Lundell.

Den stora trend som Sveriges bagare och konditorer ser i branschen är att många vill få utlopp för hantverksskickligheten. Det finns en yrkesstolthet som man värnar om. Därför är dagar som fettisdagen och även kanelbullens dag viktiga för att upprätthålla bageriets plats i folks medvetande, anser Martin Lundell.

− Mycket av handel i dag är ju one stop shop. Men vår bransch har klarat sig bättre än exempelvis charkbutiker. Dels för att många driver servering som ger en grundomsättning, dels för att bakverk inte är sådant som mår bra av att stå på hyllan för länge. En semla ser ju inte så god ut efter tre dagar. 

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna