För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Arbetsgivarhandboken – ditt stöd som arbetsgivare

Publicerad 12 feb 2019
Med Arbetsgivarhandboken kan du snabbt orientera dig i din roll som chef och arbetsgivare.

Många småföretagare tycker att arbetsgivarrollen är en källa till mening och stolthet. Det är givande att se medarbetare utvecklas inom företaget och känna ansvar för att skapa en ekonomisk trygghet. Samtidigt uttrycker många småföretagare att verksamheten blir mer komplex när man tar steget och anställer medarbetare. Det kan ibland kännas svårt, ensamt och tungt. Det är med det i åtanke som vi har tagit fram Arbetsgivarhandboken. 

– Syftet med Arbetsgivarhandboken är att du som driver det lilla företaget ska få möjlighet att lyckas i din roll som chef. Den erbjuder ett grundläggande stöd för dig som arbetsgivare, säger Företagarnas chefsjurist Karin Berggren.

Ett hjälpmedel för dig som arbetsgivare

Som medlem i Företagarna kan du logga in och läsa Arbetsgivarhandboken och få vägledningar när och var du än behöver den. Kanske står du i begrepp att anställa din första medarbetare och behöver bena ut alla frågeställningar? Eller så behöver du vägledning för att kunna sätta policyer och rutiner för att skapa en riktigt bra arbetsplats. Arbetsgivarhandboken är uppdelad i flera kapitel som täcker de flesta situationer du kan ställas inför, oavsett om de är inför, under eller i samband med ett avslutande av en anställning.

– Arbetsgivarhandboken kan ses som ett hjälpmedel för dig som har anställda att navigera i den arbetsrättsliga snårskogen, säger Företagarnas arbetsrättsexpert Lise-Lotte Argulander som är huvudförfattare till Arbetsgivarhandboken.

Komplement till Företagarnas juridiska rådgivning

Komplexiteten i arbetsrätten gör att det inte går att ge svar som passar alla specifika situationer i en handbok. Arbetsgivarhandboken ska därför se som ett komplement till Företagarnas juridiska rådgivning.

– Vi rekommenderar alltid våra medlemmar att ringa till oss på rådgivningen och diskutera vilka handlingsalternativ som de har innan några större åtgärder vitas. Det gäller i synnerhet innan man ger sig på att avsluta en anställning. Att göra fel kan bli mycket kostsamt för företaget, säger Karin Berggren.

Arbetsgivarhandboken kommer att uppdateras kontinuerligt. På så sätt kan du som företagare och chef känna att du vet vad som gäller.

Namnlöst-1.jpg

Karin Berggren och Lise-Lotte Argulander

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna