Kriterier

Kriterier Årets Unga Idé

För att vinna Årets Unga Idé ska mottagaren uppfylla några eller flera av dessa kriterier.

Kriterier för att söka stipendiet Årets Unga Idé och delta vid kommande pitchtävlingar

Vägledning till sökande entreprenörer och jurymedlemmar: 

Att uppfylla samtliga kriterier är inte ett krav för att söka – men de sökande som bäst uppfyller flest och med störst kvalitet har störst chans att vinna stipendiet eller gå vidare i tävlingen. Juryn kommer att göra en helhetsbedömning med särskild vikt vid potentialen, drivkraften och den långsiktiga samhällspåverkan.  

Förutsättningar för att ansöka: 

Företagaren är max 35 år 

Den person som söker stipendiet eller representerar företaget i tävlingen får vara högst 35 år vid tidpunkten för deltagande. Det är möjligt att driva företaget tillsammans med andra som är äldre, men den representerande entreprenören måste uppfylla åldersgränsen.  

Verksamheten har inte tagit in mer än 5 miljoner kronor i extern finansiering 

Detta gäller alla typer av externa medel – exempelvis riskkapital, offentliga bidrag, banklån och affärsängel-investeringar.   

Aktivt ägande 

Grundarna och den person som representerar företaget ska fortsatt ha ett aktivt ägande i bolaget.  

Driver en aktiv verksamhet – enskild firma eller aktiebolag 

Företaget ska vara registrerat (F-skatt/AB) senast vid datum för deltävling. Det viktigaste är att verksamheten är igång och kan visa aktivitet och framsteg.  

Bedömningskriterier: 

Har en bevisad affärsmodell 

Företaget behöver inte vara lönsamt eller ha lanserat en färdig produkt/tjänst. Det viktiga är att det finns en genomtänkt väg till kommersialisering – t.ex. validerade användarbehov, testade prototyper, pilotkunder eller andra indikatorer på affärspotential. Det är helt tillåtet att idén startat som ett UF- eller studentprojekt.  

Brinner för sin idé och vill ta nästa steg 

Det ska finnas ett starkt engagemang att växa och ta affärsidén till en ny nivå. Juryn bedömer drivkraft, framtidsvision och entreprenörens förmåga att inspirera andra.  

Vill förändra inom sin bransch med nya tillvägagångssätt 

Innovation är centralt. Det kan handla om en ny teknik, en ny affärsmodell eller ett nytt sätt att organisera arbete eller distribution. Affärsidén ska tydligt skilja sig från traditionella lösningar inom branschen.  

Är en förebild för andra entreprenörer 

Förebildskap kan visas på olika sätt: genom samhällsengagemang, mentorskap, lokal påverkan, jämställdhetssatsningar, att utmana normer – eller genom att skapa jobb och möjligheter för andra. Juryn tittar på genomslag, synlighet och det personliga ledarskapet.  

Vill bidra till en hållbar utveckling av samhället 

Både social, ekonomisk och klimatmässig hållbarhet räknas. Det kan handla om att minska miljöpåverkan, förbättra hälsa, mångfald eller att skapa nya vägar in på arbetsmarknaden. Tydliga mål och mätbara indikatorer kopplade till hållbarhetsarbetet är en fördel.  

Presentation och pitch på scen 

Den som pitchar ska vara trygg i att stå på scen, kunna sammanfatta sin affärsidé tydligt, och svara på frågor från juryn med insikt och trovärdighet. Pitchen ska kompletteras med en enkel men tydlig pitchdeck (presentation) som beskriver affärsidén, verksamheten, marknaden, teamet och målen – gärna visuellt. Den ska vara lätt att förstå och max ca 10 sidor.  

Här hittar du mer information om pitchen, deltävlingen och finalen för dig som ska tävla eller kanske funderar på att vara med. 

Här kan du nominera dig själv eller andra till att delta.