För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Soloföretagaren fixar ljudet åt artisteliten

Stefan började jobba med hörapparater som 18-åring. Idag gör han succé med sina formgjutna In-ears. Lurar som används av artisteliten och som sitter som en smäck i Melodifestivalens startfält. Hans bästa marknadsföringsknep? Att använda kunderna som ambassadörer?
Publicerad 15 feb 2022
Stefan Friberg provar ut Anders Bagges formgjutna in-ears, en hörsnäcka som tillverkas med 3D-teknik efter kundens öron och behov. Foto: Maria Östlin.

Stefan Friberg parkerar bilen på utsatt tid vid Anders Bagges stora villa på Färingsö utanför Stockholm. Det var fortfarande gryning när han satte sig i bilen hemma i Lerdala och körde de 40 milen enkel resa genom ett söndagsstilla Sverige.

Personlig service är lite av Stefan Fribergs främsta säljknep, det som skiljer honom från de stora och starka konkurrenterna på andra sidan Atlanten.

Precis som för många andra småföretagare har pandemin slagit undan fötterna på Stefans företag Sound & Communication. För i och med att pandemirestriktionerna infördes har också behovet av Stefans formgjutna in-ears, hörsnäckor som isolerar ljudet utifrån och som används av artister på scenen, minskat.

Fixar ljud för 9 Mello-artister

Därför gäller det att passa på när tillfället ges. Och nu, när det snart är Mello-tider i Sverige, en tid då svenskarna under sex lördagar i rad bänkar sig framför tv-apparaterna, är det högsäsong för Stefan och hans in-ears.

– I år har nio artister i Mello köpt mina lurar. Det känns otroligt roligt, säger Stefan, samtidigt som han plockar fram den utrustning som behövs för att prova ut Anders Bagges in-ears.

”Jag har jobbat med öron och ljud sedan 1993 då mina föräldrar började tillverka formgjutningar till hörapparater”

Sedan Stefan fick idén att specialtillverka formgjutna in-ears har han inte behövt lägga en enda krona på annonsering. I stället förlitar han sig helt på att artisterna själva blir hans ambassadörer, och ryktet om hans kunskap har snabbt spridit sig.

För just kunskap har Stefan gott om.

– Jag har jobbat med öron och ljud sedan

1993 då mina föräldrar började tillverka formgjutningar till hörapparater, säger Stefan.

Stefan lockades av livet som entreprenör, och tyckte att området ”ljud” var spännande. 2011 startade han eget och jobbade med installation av ljudanläggningar i offentliga miljöer.

Samtidigt utnyttjade han sina erfarenheter från att ha tillverkat formgjutna insatser till hörapparater och utvecklade formgjutna in-ears i cool design för musiker.

Kunderna bästa ambassdörerna

För att få en större kundstock jobbade han som ljudtekniker vid sidan av. På så sätt kunde han sprida budskapet om att han var en fena på formgjutna hörsnäckor.

Redan från start var Stefan noga med att be varje kund om en utvärdering, dels för att utveckla och finslipa produkten, dels för att kunna använda i kommentarerna i marknadsföringssammanhang.

Det händer också att Stefan lägger ut namn och bild på dem som använder hans in-ears. Han beskriver det som att det blir en win-win. Artisterna får ökad exponering, och ryktet om Stefans in ears sprider sig.

Anders Bagge väntar tålmodigt i studion. Han ska delta i Mellos deltävling nummer tre,

och det är bråttom att få hans lurar klara. Men Stefan kommer att hinna, och resultatet: schackrutiga in-ears som är lika kaxiga som de är proffsiga.

Så kommer du närmare kunden


Soloföretagaren Stefan Friberg tipsar om hur du
får kunden att ställa upp och bli ambassadör för
ditt företag.

➽ Våga vara personlig.
➽ Be kunderna att utvärdera dina produkter.
Synpunkterna bidrar till att produkten utvecklas
och skapar en närmare relation med användarna.
➽ Kom nära kunden. Stefan har jobbat extra som ljudtekniker för att etablera kontakter med artister.
➽ Fråga kunderna om du kan använda dem i din
marknadsföring och kommunikation.


Text: Anna-Maria Stawreberg.

Fler nyheter från Företagarna