För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Hantverkaren som alltid ringer tillbaka

Hantverkare är en yrkesgrupp som möter människor i alla situationer – och för målaren Christopher Olsson i Göteborg är det god kommunikation som gäller.
Publicerad 8 dec 2016

Läs även: Testa dig själv i vett och etikiett.

Läs även: Så blir du medlem i Företagarna.

Företagare, målare och ett stort intresse för psykologi – det är en framgångsrik kombination för Christopher Olsson.

Att få nöjda kunder handlar inte bara om att kunna måla, i alla grenar av byggbranschen ger god kommunikation en klar konkurrensfördel, och måleriet är inget undantag. För Christopher Olsson, som driver måleriföretaget Målanytt i Kungsbacka, har det affärsmässiga uppträdandet blivit en självklar del i det dagliga arbetet.

– Kommunikationen är generellt sett dålig i byggbranschen. Det som märks tydligt är att de företag som har bäst omdömen och referenser är de som är lättast att ha att göra med, berättar Christopher Olsson som träffar både kunder, leverantörer och målare på daglig basis.

”Jag försöker hitta små detaljer som avslöjar något om kunden”

Hans företag tar in uppdrag och ser sedan till att möta kundens behov med den personal som behövs, därför behöver han kommunicera med både kund och samarbetspartner inom ramen för samma projekt.

– Oftast försöker jag bemöta kunder på samma sätt som de själva bemöter mig. Kunder med kort och tydlig kommunikation brukar vilja ha raka rör och inga krusiduller. Då ställer jag bara de viktigaste frågorna och förklarar mitt upplägg. Personer som verkar vara osäkra på hur vårt yrke går till brukar jag vara extra tydlig mot. Jag märker oftast ganska snabbt om det är någon som är tyst, men lyssnar och visar intresse, eller om det är någon som är kortfattad och mer intresserad av resultatet än upplägget.

Christopher Olsson har alltid varit intresserad av psykologi, något som varit till stor hjälp under hans karriär som målare. En något otippad kombination kanske, men i ett yrke där kundkontakterna ofta sker i den senares hemmiljö är det viktigt att vara anpassningsbar.

– Jag försöker hitta små detaljer som avslöjar något om kunden. Det kan vara vilka böcker och tavlor som finns i hemmet, eller andra små detaljer som kan avslöja gemensamma intressen och skapa samtalsämnen.  Det är en bra metod för att skapa en god relation, avslutar Christopher Olsson.

Fler nyheter från Företagarna