För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter
Artikeln är en annons
En ”Call to action” är en länk du använder på din sajt eller i ditt innehåll för att uppmuntra läsaren till handling.

Så ökar du din försäljning med bättre Call to actions

Vad är en ”Call to action”? Hur fungerar de egentligen? Och framförallt, hur kan de hjälpa dig öka din försäljning?

I samarbete med Froda.

En ”Call to action” är en länk du använder på din sajt eller i ditt innehåll för att uppmuntra läsaren till handling. Du känner nog själv igen klickbara länkar som ”läs mer” eller ”köp här”? Dessa är Call to actions och genom att slipa på dem och förbättra dem kan du öka din försäljning drastiskt.

Fokusera på problemlösning

Hemligheten bakom en bra Call to action är att skapa en formulering som direkt svarar på kundens fråga eller löser ett problem. En viktig sak att tänka på när du formulerar din Call to action är att du själv måste ha definierat vilken önskad effekt du vill ha och vilken kontext den finns i. Tanken är att du ska hjälpa kunden vidare med en liten känsla av brådska, men här är det viktigt med balans. Du bör inte missbruka en Call to action eftersom det kan ge kunden ett oseriöst intryck.

Exempel på problemlösande Call to actions:

  • Hitta fler tips här
  • Liknande produkter
  • Vill du veta mer
  • Få hjälp idag

Var kreativ och variera dig

En lockande Call to action är kreativ och framförallt inte upprepande. Om du använder Call to actions på flera ställen, vilket är vanligt, behöver du undvika upprepning. För att undvika upprepning och öka kreativiteten kan du fundera på varför kunden ska klicka sig vidare och vad de vinner på det.

Nedan tipsar vi om olika kreativa formuleringar, men det är inte bara med ordvalen du kan vara kreativ. Genom att lägga lite krut på att designa en Call to action-knapp kan du också uppmuntra kunden att klicka sig vidare.

Läs även: Så lyckas du med digital marknadsföring

Exempel på kreativa Call to actions:

  • Nyfiken på mer
  • Bli kund idag och få 30 % rabatt
  • Testa något nytt

Ord du ska undvika

Som vi nämnde ovan är det viktigt att inte missbruka Call to actions och med det finns det också en del ord du ska försöka undvika. Generellt ska du försöka undvika sånt som vi sett för mycket och som ger dåliga associationer. Men det svåra här är att vissa fraser fungerar på vissa ställen men bör undvikas på andra. Ett exempel är ”köp nu”, som på rätt plats kan generera mer sälj direkt men i andra fall uppfattas som störande. För att ”köp nu” ska fungera som bäst bör den finnas i en situation där all info om produkten redan har presenterats.

Exempel på Call to actions att undvika:

  • Klicka
  • OK
  • Ladda ner
  • Fyll i
  • Nästa

Det bästa med Call to actions är att du har möjligheten att testa dig runt ganska lätt. På så sätt kan du sedan se vilken som funkar bäst för dig och för situationen.

 

Behöver ditt företag hjälp med finansiering?

Som medlem i Företagarna får du tillgång till finansiering som gör det enkelt att växa. Smidigt, prisvärt och framtaget för att passa dig och din vardag.

Med Froda får du tillgång till finansiering till lägre pris och bättre villkor - på en bråkdel av tiden och krånglet jämfört med den traditionella banken. Du kan när som helst lösa lånet kostnadsfritt eller utöka vid behov.

Ja, jag behöver hjälp
Taggar
Annons
Riks Artikel

Prenumerera på juristernas nyhetsbrev

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.