För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Whats in it for me? – En viktig fråga för att lyckas med din digitala marknadsföring

Det räcker inte att bara kasta upp sin vara eller tjänst på sociala medier och sen vänta på att människor ska komma springandes och köpa. Nej, du som småföretagare måste lära känna din kund och sedan utforma en marknadsföringsstrategi efter det. I denna artikel kommer vi ge dig enkla och bra tips som du kan använda när du ska arbeta med att marknadsföra ditt företag i sociala medier.

Whats in it for me? Det är ett resonemang som snurrar i tankarna hos många när man ska fatta ett beslut om någonting. Jag vill veta vad resultatet blir av att jag lägger min tid på något eller t.ex spenderar pengar på något, vad får jag ut av att göra det?

När det kommer till digital marknadsföring så är det just detta som du måste ha med dig i ditt bakhuvud, what´s in it for me? Och då pratar vi inte om dig som företagare, utan från kundens perspektiv.

Kanske passar din vara/produkt flera olika målgrupper, men när du kommunicerar i din marknadsföring så krävs då olika metoder beroende på vem du vill nå. Olika beteenden kan vi kalla det. Nu är inte vi några inbitna fiskare men vi vet så pass mycket att det krävs olika beten för olika fiskar, precis så ska du tänka när du kommunicerar. Försök inte att nå alla i ett och samma inlägg, då slutar det oftast med att du inte når någon. 

Här kommer några marknadsföringstips som du kan använda dig av när du vill nå ut med din vara/tjänst i dina digitala kanaler.

  1. 1. Vem vill jag nå? Innan du börjar utforma ditt inlägg så måste du veta vem du kommunicerar till. Skala ner din målgrupp till en person, namn, ålder, intresse osv, ju mer detaljer ju bättre. Det kallas för att man skapar en personas, en person man ser framför sig som man vill nå. I början kanske man inte har full koll på sin målgrupp, och det är helt okej, det är lika för alla. Eller så har du en bra bild vem din kund är men du har inte helt fått grepp om vilka metoder du ska använda för att nå hen.

    Prova dig fram, läs av statistiken på de inlägg du gör, vad fungerar och vad fungerar inte? Vet du något företag som arbetar mot samma målgrupp som du, kolla vad dom gör och ta inspiration. För en dialog med dina kunder, våga fråga vad dom gillar och lär känna din kund. 

"Försök inte att nå alla i ett och samma inlägg, då slutar det oftast med att du inte når någon. "

  1. Vad löser din vara/tjänst åt kunden? I den meningen ska du lägga ditt fokus, för det är just det kunden behöver veta, Whats in it for me? Ett vanligt misstag är att man bara pratar om hur bra sin egna vara/produkt är. Och det är den säkert, men det är mycket bättre att direkt prata om varför kunden behöver den. 
    Det som är det svåra med sociala medier är att det går otroligt fort.  Det tar några milisekunder från att mottagaren ser ditt inlägg till att hen bestämmer sig för att scrolla vidare i flödet. I sociala medier är det viktigt att du kommer ihåg att du inte bara konkurrera med andra i din bransch, utan du konkurrerar även med mottagarens vänner och familj. Egentligen alla som skapar inlägg av intresse för din mottagare. Så fundera på hur just du kan fånga din målgrupps uppmärksamhet. Självklart ger vi dig tips på vägen i punkt 3.

  2. Fånga kunden. När du vet vilket budskap du ska kommunicera så är det dags att utforma inlägget. Det viktigaste är att inlägget "poppar", helt enkelt fångar mottagarens intresse. Det kan du göra genom ett foto men det överlägset bästa är att du arbetar med rörligt material, alltså video. Har du ljud på din video med någon som pratar så rekommenderar vi att du textar videon, då väldigt många tittar utan ljud. 

    Många gånger när vi säger just video får många företagare lätt panik. Men det behöver inte vara så avancerat som det låter. De flesta mobiltelefoner har så pass bra kamera idag att du med lätthet kan filma med den. Och är du i behov av att klippa din film så finns det kostnadsfria appar du kan ladda ner och klippa i. Men samma sak här, hämta inspiration, vad gör andra på sociala medier? Kan du göra något liknande med en egen twist på det? Som företagare är man van att vara kreativ och lösa problem. Men vi ska inte göra det svårare än vad det behöver vara.

Dessa tips kan du använda dig av till flera olika typer av inlägg. För om du bara pratar produkt/tjänst kan det göra att du tappar kunden i långa loppet. Kom ihåg att skapa andra typ av inlägg som inte är lika mycket sälj. Dela med dig av kunskap, inspiration, bakom kulisserna i ditt företag, historia mm. Alla dessa värden som gör att man gillar dig och ditt företag. Det är indirekt sälj, för tycker kunden om dig och ditt företag så ökar chansen till försäljning.

Så börja skapa inlägg och testa dig fram. Vilken fisk vill du ha? Vilket bete tycker fisken om? Och rätt var det är, så blir det fisk till middag.

Taggar
Riks Artikel
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.