För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Starta eget som anställd - så gör du

Funderar du på att starta eget? Då är du inte ensam. Trenden är stark då 44 procent av alla anställda är mer intresserade av starta eget idag än för två år sedan, enligt en ny undersökning från Wakefield Research som Business News Daily skriver om.

Undersökningen visar att nästan tre av fyra som jobbar med ett vanligt 9-5-jobb känner sig ouppfyllda och därför går i starta-eget-tankar för att kunna leva ut sin passion som det vanliga arbetet inte tillfredsställer. Trots att en sidoverksamhet kan bli mycket tidskrävande så behöver du inte avsluta din anställning direkt.

– Att satsa på sin passion är viktigt men kan också bli ett dyrt projekt, säger Joe Speiser, grundare av LittleThings till Business News Daily.

– Innan du skuldsätter dig för att starta bolaget, minimera dina kostnader genom att behålla anställningen.

Undersökningen visar att nästan två av tre 90-talister har som mål att bli företagare. Här kommer några tips om vad man bör tänka på innan man startar eget som anställd:

Se över din ekonomi

Det första och viktigaste är enligt artikeln att se över sin finansiella status. Att behålla ditt jobb när du startar ett bolag som en sidoverksamhet minskar den ekonomiska bördan som att starta eget kan medföra. Se till att du kan täcka de löpande kostnaderna med din lön.

– Ett nystartat bolag knackar på dörren och ber om mer uppmärksamhet och pengar, förklarar Bob Jonston, vd för Executive Council.

– Se till att ha ett kapital undansatt för att hantera kostnader som logistik, återförsäljare, lokalhyra med mera, fortsätter han.

När du väl fått upp farten med din sidoverksamhet kan det vara dags att säga adjö till 9-5-jobbet men inte utan tålamod och hårt arbete.

Andrew Yung, medgrundare och marknadschef för Pintrill startade sitt bolag medan han var anställd på ett mediebolag och väntade in rätt läge innan han sa upp sig.

– När vi startade bolaget arbetade jag fortfarande heltid och fortsatte med det i 1,5 år innan jag kom till en brytningspunkt men då var beslutet enkelt. Det var dags att förvandla mitt passionsprojekt till en heltidssysselsättning, berättar Yung för Business News Daily.

Se över ditt anställningsavtal

Beroende på vilken typ av verksamhet du vill starta så kan det medföra problem om du skrivit på ett sekretessavtal som medför att du inte kan ägna dig åt konkurrerande verksamhet. Ta hjälp av jurist. Företagarna erbjuder medlemmar kostnadsfri rådgivning per telefon. Be juristen gå igenom och se vad som krävs för att kunna starta bolaget utan att hamna i en tvist med din arbetsgivare. Det är särskilt viktigt då de kan bli en framtida kund.

I vissa fall kan dock arbetsgivare till och med stötta och uppmuntra anställda som startar en sidoverksamhet.

– Min arbetsgivare ger mig flexibilitet så att jag kan följa min passion och samtidigt ge 110 % som anställd, berättar Phil Thomas, grundare av modebolaget TEE-REX i artikeln.

– Det är inte alltid enkelt. Ibland blir det långa nätter och helger fyllda med jobb men jag älskar möjligheten att kunna driva eget och ha kvar mitt arbete, fortsätter Phil Thomas.

Respektera din arbetsgivares tid, men även din egen

Om du har kommit fram till att du kan starta ett bolag utan att hamna i konflikt med ditt nuvarande jobb så måste du ha respekt för den tid du lägger ner på ditt vanliga arbete. Det är inte klokt att lägga ner tid på sidoverksamheten på arbetstid. Istället måste du vara beredd på att ta annan tid från din vardag och lägga på din nya sidoverksamhet.

– Att starta eget har en stor inverkan på den tid du kan lägga på att umgås med vänner och familj, berättar Joe Speiser.

– För nya företagare är det viktigt att inventera sin egen livsbalans mellan arbete och fritid och de kostnader och fördelar som ett nytt karriärval innebär. Om de negativa följderna blir för stora kan de vara klokt att avvakta beslutet, säger Speiser.

För att uppnå rätt balans måste man enkelt kunna skifta mellan arbetsläge och den tid du behöver för familj, vänner och fritidssysselsättningar. De som även tar tid för sitt privatliv har större möjligheter att lyckas med företaget.

Källa: Business News Daily.

Taggar
Riks Guide
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.