Anställa
Sverige vill konkurrera med kunskap, inte låga löner.
Övergången från ett industrisamhälle till ett mer kunskapsbaserat näringsliv med många småföretag och en dynamisk och alltmer specialiserad tjänstesektor ställer höga krav på rätt kompetens på rätt plats.
Ändå är rörligheten på svensk arbetsmarknad låg, tudelningen mellan ”insiders” och ”outsiders” växande, och den höga ungdomsarbetslösheten mer strukturell än konjunkturell.
För dyrt att anställa
Svenska företag har i decennier pekat ut en sänkning av den höga kostnaden för att anställa, som den enskilt viktigaste åtgärden för att förbättra företagarklimatet. Övergången från industrisamhälle till ett mer kunskapsbaserat näringsliv med många småföretag och en alltmer specialiserad tjänstesektor ställer höga krav på hur lagstiftning och skatter utformas. Ett system som präglas av höga kostnader för att anställa leder till att den som ska anställa blir mindre anställningsbelägen.
Ett stort hinder för småföretagens möjlighet att växa är att sjuklöneansvaret avskräcker många företagare från att anställa. Även om regeringen har infört ett högkostnadsskydd för sjuklönekostnader så kvarstår ansvaret med ökade kostnader och likviditetsbelastningar.
Företagarna vill
- Sänk arbetsgivaravgifterna stegvis och ta helt bort den allmänna löneavgiften. Dagens höga arbetsgivaravgifter består till mer än hälften av avgifter som saknar koppling till förmånssystemet, det är med andra ord frågan om rena skatter på sysselsättning.
- Förbättra rörligheten på arbetsmarknaden och underlätta för unga att få ett arbete.
- Modernisera LAS genom en anpassning efter småföretagens villkor.
- I dag är en småföretagare vars anställde skadat sig på fritiden ansvarig for utbetalning av två veckors sjuklön. Det ar orimligt varför sjuklöneansvaret borde slopas helt.
- Över hälften av landets småföretag anvander aldrig Arbetsförmedlingen.
- 62 procent uppger att man anvander egna nätverk
- 25 procent avstår eftersom man upplever att personer med fel kompetens söker.
- Drygt 40 procent tror att Arbetsförmedlingen skulle fungera bättre i privat regi
- 36 procent tror att de skulle använda förmedlingen mer om den var nischad mot specifika branscher.
- Företagarna såväl som de arbetslösa skulle tjäna på effektivare matchning varför en konkurrensutsättning av Arbetsförmedlingen vore välkommen.