För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter
Ta tid och fota en mängd bilder.

Spara tid och effektivisera din digitala marknadsföring

Lär dig enkla metoder för att spara tid när du söker bilder, skriver copy till dina inlägg i sociala medier och publicerar innehåll i digitala kanaler.

Hur många gånger har du suttit med telefonen i handen, redo att posta en kanonbild på sociala medier? Men bilden hamnar aldrig där eftersom du inte vet vad du ska skriva till den. Och allt du kommer på verkar fånigt, så du väljer att inte posta den. Kanske har du något att säga, men vet inte vilket format du ska använda. Text? Nej, ingen passande bild. Video? Nej, jag blir aldrig nöjd och gillar inte min röst, tänker du. Om du känner igen dig i detta, så är du inte ensam. Det är en vanlig utmaning. Därför vill vi ge dig några tips för att effektivisera din marknadsföring i sociala medier.

1. Skapa ett arkiv med bilder

Avsätt en tid och fota ett helt gäng med bilder. Ta tid och fota en mängd bilder. Vad som passar bäst på dina sociala medier vet du själv. Det är alltid trevligt att få se personerna bakom företaget. Att vara med på bild kan kännas obekvämt för många, men det blir en vana och du kommer att vänja dig. Om du tycker det är skrämmande med att ta närbilder kan du använda ett fotostativ eller luta telefonen mot något och använda tidsinställningen eller filma dig själv. Du kan vara en bit bort från kameran och visa dig "i action" när du arbetar. Att vara med på bilden ger en mer personlig touch än bara produkter. Självklart behöver du inte utesluta bilder på produkter, variera gärna.

2. Spara texter och idéer i anteckningar

Använd Anteckningar-appen i mobilen för att skriva ner dina idéer. Sedan kan du enkelt kopiera och klistra in dem senare. Att skriva ner är ett måste även om vi tror att vi kan komma ihåg allt i huvudet. I de flesta fall glömmer vi faktiskt bort det.

Du kan skapa olika kategorier med ämnen som är användbara för ditt företags sociala medier. Här är en lista:

  • Tankar och reflektioner 
  • Inspiration 
  • Kunskap
  • Lärdomar
  • Info om produkt/tjänster. På sociala medier kan du inkludera information om dina produkter/tjänster. Tänk på att cirka 20% av dina inlägg kan vara säljrelaterade, medan resterande 80% bör fokusera på att erbjuda värde till dina följare. Det är viktigt att undvika att vara enbart reklamorienterad på sociala medier. Människor följer konton av olika anledningar, som att få inspiration, kunskap eller känsla av intresse hos mottagaren.

3. Återanvänd ditt innehåll

Du kan använda samma bild eller prata om samma ämne igen. Det är helt okej att återanvända, kanske kombinera samma typ av text med en annan bild. Många människor kommer inte ihåg att de har sett det tidigare, och många skrollar bara förbi. Dessutom kan du ha fått nya följare som inte har sett dina äldre inlägg. Så var inte rädd att återanvända!

Genom att använda dessa tips kommer du alltid ha innehåll att dela på dina sociala medier. Ju mer du postar, desto mer självsäker kommer du bli när det gäller vad som passar bäst på din digitala kanal. Detta kommer i sin tur göra det lättare för dig att göra spontana inlägg när inspirationen kommer, eftersom du vet vad som fungerar. Testa själv och upptäck skillnaden!

 

Taggar
Riks Artikel

Prenumerara på juristernas nyhetsbrev

Personuppgiftspolicy
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.