För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

21 trender län för län

Företagarnas regionchefer har en unik insyn i vad som händer i svenskt näringsliv. De ansvarar för 280 lokalföreningar som företräder närmare 50 000 företagare. Missa inte deras spaning kring de hetaste trenderna och idéerna 2015.
Publicerad 9 feb 2015

NORRBOTTEN
Trend: Facebookbygge skapar framtidstro i norr.

I Norrbotten är det regionen som marknadsförs offensivt, både nationellt och internationellt.

– Jag ser tydliga resultat av regionens marknadsinsatser. Det bästa exemplet är att Facebook valde Norrbotten som etableringsplats för tre nya datacenter av det största slag som någonsin byggts i Europa, sägerIngela Lekfalk, regionchef för Företagarna i Norrbotten.

Ytterligare en intressant trend är det goda affärsklimat som skapas runt större företag. Ett bra exempel är Älvsbyn som med sina 6 000 invånare har 800 registrerade företag. Mycket av tillväxten kan förklaras av de affärsmöjligheter som skapas runt ortens två största företag - Älvsbyhus och Polarbröd.

VÄSTERBOTTEN
Trend
: Här skapas nya superentreprenörer.

De är innovativa, tänker globalt och utnyttjar gärna den kompetens som finns inom Umeå universitet. Så förklarar Torbjörn Halvardsson, regionchef för Företagarna i Västerbotten, varför regionen skapar så många snabbväxande företag.

– Det är främst yngre företagare som expanderar snabbt. De tvekar inte att etablera sig i branscher som bara för några år sedan ansågs som omöjliga att lyckas i.

RapunzelUmeåföretagare som satt avtryck är bland annat Emanuel Dohi, 34 år, och hans digitala innovationsbyrå Dohi Sweden AB som på fyra år har vuxit från 800 000 kronor till förväntade 80 miljoner kronor i omsättning, och Ida Backlund, 29 år, som med hjälp av löshår sett till att Rapunzel of Sweden omsätter över 100 miljoner kronor (läs ett längre reportage om Rapunzel of Sweden).

 

 

VÄSTERNORRLAND
Trend:
Kommuner vågar samarbeta som en region.

Thomas Byström, regionchef i Västernorrland, ser en tydlig trend – regioner som erbjuder livskvalitet, goda kommunikationer och en inspirerande miljö för entreprenörskap är morgondagens vinnare.

– Samarbete över kommungränserna har tidigare inte legat högt på dagordningen i Västernorrland – men nu sker det en tydlig attitydförändring. Allt fler lyfter blicken och inser att samarbete är vägen framåt för att återskapa regionens välstånd.

Thomas Byström ser positiva tecken:

– Västernorrland lockar både forskning samt kunskapsintensiva verksamheter inom bank och försäkring. Den trenden kommer att förstärkas med fler branscher och entreprenörer om vi vågar agera som en region i stället för enskilda kommuner. Tillsammans är vi starka, som min gamla fotbollstränare Erik Hamrén brukade säga (reds komm: i början av 1980-talet var Hamrén tränare för IFK Sundsvall).

Allt fler lyfter blicken och inser att samarbete är vägen framåt för att återskapa regionens välstånd.

JÄMTLAND
Trend: Sociala medier och nätverksekonomin lyfter småföretagare >>

DALARNA
Trend:
Digitalisering skapar möjligheter för företagare i glesbygden >>

GÄVLEBORG
Trend:
Ung företagssamhet skapar bärkraftiga företag >>

UPPSALA
Trend:
Nördarna vågar ta betalt >>

VÄRMLAND
Trend:
Lokala matföretagare hittar nya marknader >>

Heidi Harman

Heidi Harman, en av grundarna till eventet Geek Girl Meetup är ett exempel på den nya skaran entreprenörer som utvecklar idéer genom nätverkande.

ÖSTERGÖTLAND
Trend:
Nördarnas revansch >>

VÄSTMANLAND
Trend
: Småföretagare tänker globalt >>

SÖDERMANLAND
Trend:
Högskolor och entreprenörer gillar varandra >>

ÖREBRO
Trend
: Suddar ut gränserna >>

STOCKHOLM
Trend:
Affärerna görs i ständigt facebookflöde >>

Nya kontoret

Det nya kontoret. Allt fler entreprenörer väljer att driva verksamhet från kaféer och andra mötesplatser.

GOTLAND
Trend:
E-handel räddar öborna >>

JÖNKÖPING
Trend:
Smart expansion med låga kostnader >>

VÄSTRA GÖTALAND
Trend:
Entreprenörer tar över specialistuppdragen >>

KRONOBERG
Trend:
Stora etableringar ger nya affärer >>

KALMAR
Trend:
Upplevelseindustrin skapar tillväxt >>

Ironman Kalmar

Stora evenemang och festivaler skapar affärsmöjligheter och sysselsättning utanför storstadsregionerna, ett exempel är Ironman i Kalmar.

HALLAND
Trend:
Växa internationellt >>

BLEKINGE
Trend:
Kvinnor på frammarsch >>

SKÅNE
Trend:
Forskningsbyar skapar nya affärer >>

Taggar
Fler nyheter från Företagarna