För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Företagare drar nytta av varandra

Här avslutas trendspaningen med Jönköping, Västra Götaland, Kronoberg, Kalmar, Halland, Blekinge och Skåne
Publicerad 9 feb 2015

JÖNKÖPING
Trend:
Smart expansion med låga kostnader.

Småföretagare renodlar sin tillverkning och blir spjutspets inom sin bransch. Så beskriver Frida Boklund, regionchef i Jönköpings län, en allt tydligare trend bland företagarna i länet. En parallell trend är att de expanderar genom att knyta samarbeten med entreprenörer utanför den egna kommunen, eller Sverige, för att på så sätt vinna nya marknader.

– Det här är ett smart sätt att expandera utan att behöva stå för kostnaderna och samtidigt få möjlighet att fortsätta att verka i sin hemkommun. Frida Boklund nämner Lekplatskonsulten i Aneby och Connys Tak och Bygg i Eksjö som två bra exempel på de nya trenderna.

VÄSTRA GÖTALAND
Trend:
Entreprenörer tar över specialistuppdragen.

Internationell konkurrens och kostnadseffektiviseringar leder till att storföretag får allt svårare att hålla sig med all expertis och utveckling in-house. Det gäller fordonsindustrin men också elektronik och läkemedel

– Vi ser att många av de avancerade tjänster som tidigare fanns inom storindustrin i dag sköts av små externa konsultföretag, säger Maria Derner, regionchef i Västra Götaland.

I framtiden kommer allt fler människor med hög utbildning och nischad kunskap vara egenanställda. Ett exempel på denna trend är Göteborgsföretaget AdWise som samlar ett 50-tal it-konsulter, som alla är egna företagare, men där AdWise står för införsäljning och matchning av uppdrag.

KRONOBERG
Trend:
Stora etableringar ger nya affärer.

Håll koll på storföretagen och deras etableringar, rekommenderar Christoffer Lewinowitz, regionchef för Företagarna i Kronobergs län. Stora företagsetableringar skapar affärsmöjligheter för kringliggande entreprenörer.

– Ett exempel är e-handelsföretaget Outnorths etablering i Växjö, den har skapat ett uppsving för företag verksamma inom lager, transport och it.

KALMAR
Trend:
Upplevelseindustrin skapar tillväxt.

När drygt 2 000 deltagare simmar 3,8 kilometer, därefter hoppar på cyklarna och fortsätter ytterligare 18 mil för att avsluta dagen med en mara på 4,2 mil så lockar det 10 000-tals besökare att följa evenemanget från åskådarplats. Evenemanget kallas för Iron Man och är världens kanske tuffaste tävling. Ett 40-tal kvalificeringstävlingar runt hela världen leder fram till en årlig final på Hawaii. Kalmar har sedan några år stått som värd för en av kvalificeringstävlingarna och det lockar både deltagare och massor av åskådare.

– Den här typen av evenemang betyder mycket för den lokala ekonomin och visar vilken betydelse som besöksnäringen spelar, säger Christoffer Lewinowitz, regionchef för Företagarna i Kalmar län.

Ironman Kalmar

Stora evenemang och festivaler skapar affärsmöjligheter och sysselsättning utanför storstadsregionerna, ett exempel är Ironman i Kalmar.

HALLAND
Trend:
Växa internationellt.

Tänk globalt, uppmanar Marie Axtelius, regionchef i Halland.

– Jag hoppas att fler företag vågar ta steget ut i världen under 2015, säger hon. Vi har flera bra lokala exempel som visar vilken tillväxt en internationalisering skapar. Ett exempel är företaget Equi Safe i Knäred som tillverkar staket till hästhagar. Företaget har vuxit och finns i dag representerat på tolv europeiska marknader och framgångarna har gett dem kraft att gå vidare med en etablering i USA.

 

– Det finns flera olika möjligheter att satsa internationellt, tänk bara vilken stor marknad vi har i närområdet med Danmark, Norge och norra Tyskland.

BLEKINGE
Trend:
Kvinnor på frammarsch.

Allt fler kvinnor i Blekinge väljer att driva företag, visar aktuell statistik.

– Den tydligaste trenden i Blekinge är att antalet företag där företagsledaren är en kvinna är på kraftig frammarsch, säger Magnus N:son Engelbäck, regionchef för Företagarna Syd.

Det är Tillväxtverket som har tagit fram statistik från SCB som visar att antalet företag som har kvinnlig ledning i Blekinge har ökat från 1 527 till 2 014 företag mellan 2006 och 2012, det motsvarar en ökning med 32 procent.

SKÅNE
Trend:
Forskningsbyar skapar nya affärer.

Sveriges två största forskningsanläggningar – MAX IV-laboratoriet och European Spallation Source (ESS) byggs just nu i Lund.

– De nya forskningsanläggningarna och Lunds universitet har en stor attraktionskraft och det skapar intressanta affärsmöjligheter för vårt lokala näringsliv, säger Magnus N:son Engelbäck, regionchef för Företagarna Syd.

Projekten visar också att lokalt näringsliv och universitet har allt att vinna på att samarbeta. Det investeras totalt runt 17 miljarder kronor i den nya forskningsbyn som beräknas stå helt klar 2018/2019.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna