För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Samarbeten över gränser

Här fortsätter trendspaningen med Östergötland, Västmanland, Södermanland, Örebro, Stockholm och Gotland.
Publicerad 9 feb 2015

ÖSTERGÖTLAND
Trend:
Nördarnas revansch.

Två trender dominerar Östergötlands näringsliv just nu – fokus på teknologi samt att det ska vara lite lagom nördigt.

– Flera entreprenörer växer sig starka genom det välutvecklade stödsystemet för innovationer, konstaterar Frida Boklund, regionchef för Företagarna i Östergötland.

Många spännande innovationer utvecklas av småföretagare och säljs därefter till större företag. Drivet är att få utveckla – inte att bygga ett livaktigt företag. Den andra trenden är att allt fler upptäcker styrkan och glädjen i att få jobba med det man tycker är riktigt kul.

Jag träffar många företagare som utvecklar fina företag genom att satsa på det de tycker är roligt, ett bra exempel är Crazy Pictures i Norrköping.

VÄSTMANLAND
Trend
: Småföretagare tänker globalt.

Allt fler företagare tänker internationellt, menar Peter Germer, regionchef för Företagarna i Mälardalen. I Västerås har ABB (tidigare Asea) länge varit den stora arbetsgivaren på orten med en betydande export av allt från elmotorer till robotar. Och de nya företag som etableras på orten följer storföretagets tradition att se världen som sin marknad.

– Jag märker tydligt att många företagare, framför allt de yngre, redan från start tänker globalt. De ser dagens it- och distributionslösningar som en viktig del av företaget. Ett exempel är SmartShake, ett Västeråsföretag som utvecklat en behållare som håller tätt när man blandar kosttillskott i samband med träning. Företaget har vuxit till runt 50 anställda och med en majoritet av försäljningen internationellt.

Nya kontoret

Det nya kontoret. Allt fler entreprenörer väljer att driva verksamhet från kaféer och andra mötesplatser.

SÖDERMANLAND
Trend:
Högskolor och entreprenörer gillar varandra.

Kombinationen entreprenörer och lokala högskolor skördar framgångar på flera håll i landet. I Södermanland har Högskolan Mälardalen och flera lokala entreprenörer äntligen lyckats bryta den tidigare så tydliga dominansen av stora verkstadsföretag.

– Det samarbete som sker mellan högskolan och entreprenörer inom ramen för Munktell Science Park i Eskilstuna visar att det går att gå från en gammal industrikultur till ett modernare näringsliv, säger Peter Germer.

– Det är nyttigt att umgås med andra entreprenörer och ta del av erfarenheter och utbyta tankar och idéer som ligger lite vid sidan av den egna verksamheten.

ÖREBRO
Trend
: Suddar ut gränserna.

Samarbete och samverkan över kommungränserna ökar tillväxten.

– I Örebro län är det allt fler företag, kommuner, organisationer och myndigheter som samarbetar över gränserna, säger Kaisa Edenvik, regionchef i Örebro län.

78 procent av småföretagen i Örebro län vill växa och då är det viktigt att skapa enkla regler som bidrar till utvecklingen av ett bärkaftigt näringsliv, menar Företagarna i Örebro län.

STOCKHOLM
Trend:
Affärerna görs i ständigt facebookflöde.

Unga företagare i Stockholm bryter med gamla strukturer, menar Emma Tonnes, regionchef för Företagarna i Stockholms län, och det ställer nya krav på samhället och beslutsfattare.

– De unga nätverksföretagarna blir bara fler och fler, det är den tydligaste Stockholmstrenden just nu, säger hon.

De anställer inte medarbetare på det gamla konventionella sättet, de ser till att köpa tjänsterna från kompisarna i nätverket i stället. De använder sociala medier för att hitta kontor, uppdrag och nya nätverk.

Trenden måste tas på allvar, menar Emma Tonnes. Det skapas massor av arbetstillfällen i dessa nätverk som inte kommer med i statistiken eftersom det bara är traditionella anställningar som räknas. Och det som inte syns i statistiken får ingen uppmärksamhet av politiker och andra beslutsfattare.

GOTLAND
Trend:
E-handel räddar öborna.

När den lokala marknaden blir för liten satsar entreprenörer på e-handel och digitala lösningar. Gotland är Sveriges minsta län, 57000 invånare, och det ställer krav på de lokala entreprenörerna.

– Gotlandsföretagarna är duktiga på att hitta nya lösningar för att klara businessen, säger Emma Tonnes, regionchef för Gotland. Och jag tror att det är viktigt att fler företagare upptäcker de möjligheter som digitaliseringen erbjuder.

Som ett bra exempel nämner hon den lokala urmakaren, Gotlands Ur, som för sju år sedan etablerade en egen e-handel (Klockia.se) för att bredda kunderunderlaget. Butiken finns kvar i centrala Visby, men i dag står näthandeln för 90 procent av den totala omsättningen.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna