För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Alla måste tänka digitalt

Här fortsätter trendspaningen län för län med Jämtland, Dalarna, Gävleborg, Uppsala och Värmland.
Publicerad 9 feb 2015

JÄMTLAND
Trend: Sociala medier och nätverksekonomin lyfter småföretagare.

Nya marknadsföringskanaler ger företagare med en begränsad budget möjlighet att nå ut till breda grupper, säger Anette Tandberg, regionchef för Företagarna i Jämtland-Härjedalen.

En tydlig trend är att unga företagare väljer bort traditionell marknadsföring. De väljer i stället sociala medier och sprider sitt företags erbjudande via relationsbyggande och nätverk.

Som exempel nämner hon Kriskonsulterna i Jämtland AB. Företaget drivs av Malin Burman, 24 år, som har lyckats skapa kännedom om sin verksamhet enbart genom att nätverka och i sociala medier.

DALARNA
Trend:
Digitalisering skapar möjligheter för företagare i glesbygden.

Familjen Lykos hårsalong i Vansbro har verkat i flera generationer. Men när det var dags för Rickard Lyko att ta över verksamheten från sin pappa kände han att tiden var mogen att göra något nytt.

– Rickard Lyko är ett bra exempel på den växande trenden att allt fler unga entreprenörer använder digitala lösningar som hävstång i ett generationsskifte, säger Sohrab Fadai, regionchef för Företagarna i Dalarna.

Rickard Lyko insåg potentialen i e-handel och lanserade en egen sajt för hårvårdsprodukter.

De har lyckats växla upp verksamheten från en årsomsättning på 4 miljoner kronor per år till drygt 130 miljoner. Det är den här typen av grepp som krävs i glesbygdslän för att möta ett sviktande lokalt kundunderlag.

GÄVLEBORG
Trend:
Ung företagssamhet skapar bärkraftiga företag

Gävleborg har under flera år varit bäst i Sverige på Ung Företagsamhet. Och nu börjar ungdomarnas intresse för entreprenörskap sätta tydliga spår i det regionala näringslivet.

- Ett utmärkt exempel är Joel Svensson, driver företaget Partykungen. se, som har gått från aktiv inom Ung Företagsamhet till att bli utsedd till Årets Unga Företagare i Sverige 2014, säger Thomas Wanke, regionchef för Företagarna i Gävleborg.

Det är spännande att se hur unga företagare effektivt använder sökoptimering, marknadsföring genom sociala medier och andra digitala lösningar.

UPPSALA
Trend:
Nördarna vågar ta betalt.

När Peter Germer, regionchef för Företagarna i Mälardalen, ska peka ut en av de hetaste trenderna i Uppsala län väljer han att prata om nördar i affärslivet:

– Jag träffar allt fler företagare som vågar driva sin affärsidé fullt ut. De har ett uttalat miljötänk, de vägrar kompromissa med kvaliteten och de har modet att ta bra betalt för sin kunskap. Det är en typ av entreprenörer som kan beskrivas som nördar inom sitt område och det är en egenskap som lägger grunden till framgångsrika företag.

Som ett exempel på den nya trenden väljer han Tärnsjö Garveri som ligger i den lilla uppländska kommunen Heby. Företaget har tagit en tätposition när det gäller miljövänlig garvning, ett strategiskt val som få konkurrenter har lyckats genomföra.

VÄRMLAND
Trend:
Lokala matföretagare hittar nya marknader.

Nyföretagande och entreprenörskap skapar sysselsättning i glesbygdsområden. En utmaning för många företagare är emellertid att det lokala kundunderlaget inte alltid räcker till för att driva en lönsam verksamhet. En tydlig trend, bland annat i Värmland, är att småföretagare kompletterar med ytterligare verksamheter för att minska sårbarheten.

– Jag möter allt fler lokala matproducenter som hittar nya marknader, säger Anna Hedberg, regionchef i Värmland. De öppnar sina gårdar för besökare, etablerar relationer med krögare i närområdet och skapar samarbeten med större distributörer.

Det sker en diversifiering som skapar bredare kontaktytor och i längden bidrar till en stabilare och lönsammare affärsverksamhet.

Anna Hedberg nämner frukt- och bärproducenten Torfolk Gård, Värmlands Skogsförråd och Kils Slakteri som bra exempel på den nya trenden.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna