Företagarna har lång erfarenhet av att ta emot praktikanter och vi utformar din praktikperiod baserat på vad du som student vill lära dig. Hos oss får du chansen att i en dynamisk och spännande miljö testa dina kunskaper. Kulturen är öppen och inkluderande, vi har erfarenheter att dela med oss av men det har du också.
Företagarna består av fyra olika affärsområden; kunskap, bättre företagarpolitik, medlemserbjudanden och nätverk. Vi företräder drygt 60 000 företagare och har en stark medlemstillväxt.
Just nu tar vi emot LIA-praktikanter på marknadsavdelningen. Vi arbetar med de flesta digitala kanalerna och kan därför erbjuda en praktik som låter dig arbeta med podcast, sociala medier, webb, SEO, Google Ads, e-post och programmatics. Vi tar emot dig som jobbar med innehåll exempelvis copy, manus, annonsering, CDP, CRM, contentproduktion och liknande. Vi har ingen teknisk utveckling internt.
Vi är 12 anställda på marknad och samarbetar med tre byråer. Vårt fokus är att värva medlemmar, utveckla relationen och behålla medlemmar men också att sprida kunskap om aktuella händelser, lagar och regler som rör småföretagare.
Du kommer tillsammans med teamet för försäljning och Företagarnas redaktion analysera och agera på aktuella ämnen och aktiviteter riktat mot målgruppen småföretagare. Beroende på vad du är specialiserad på hittar vi en roll och arbetsuppgifter för dig och en handledare som matchar arbetsuppgifterna.
Våra värderingar är inarbetade och vi är en arbetsplats med höga betyg från anställda. Vi tror på nyfikenhet, öppenhet och att vi tillsammans tar ansvar för att få jobbet gjort med ansvar för helheten.
Här är några exempel på arbetsuppgifter som LIA-praktikant på marknadsavdelningen:
Följa upp och komma med förslag på nya aktiviteter i våra digitala kanaler
Delta i arbetsmöten och planering med kanalägare och kommunikatörer om GA4, Google analytics, Facebook analytics, Linkedin, Instagram, Youtube
SEO-optimering av innehåll och innehållshantering på webben
CRM och Spotify är plattformar du kommer få fördjupa dig i
Delta i kommunikationsplanering för lanseringar och vidareutveckling av olika medlemserbjudanden och affärsområden
Här är några exempel på yrkesroller vi tror du studerar till:
Affärsutveckling inom digital handel
Digital kommunikatör
Growth Marketer
Marknadskoordinator
Ecommerce manager
Paid search specialist
Marknadsförare
Webbanalytiker
Copywriter
Contentproduktion
Webbredaktör
Att du har skaffat dig den kunskap som din utbildning erbjuder och har ett starkt, eget intresse för att följa med i utvecklingen och uppdateringar av digitala kanaler, kommunikation och analys. Du ska kunna göra enklare analyser i Google Analytics universal, Google analytics 4, Instagram, Linkedin och Facebook och vilja lära dig mer.
Är du rätt person för praktikplatsen är du välkommen att söka genom att skicka in din ansökan och CV till medarbetare@foretagarna.se och skriv rubriken ”LIA-praktik marknad” i ämnesraden. Vi intervjuar och tillsätter löpande.
Frågor?
Kontakta oss gärna om du har frågor
Anna-Carin Enwall, chef Marknad & försäljning,
anna-carin.enwall@foretagarna.se 070-587 54 73
Caroline Antonsson, Marknads- & digitalt ansvarig
caroline.antonsson@foretagarna.se 070-380 50 04