För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Återanvändbart graviditetstest utmanar diagnostikbranchen

Publicerad 23 maj 2023
Företaget Pharmista utvecklar ett återanvändbart graviditetstest som är miljövänligt, tillförlitligt, lätt att tolka och hygieniskt att använda.
Alice Mattsson är grundare av Pharmista

Produkten riktar sig främst till kvinnor och par som försöker att bli gravida.

− När jag har gjort studier har jag sett att det finns många kvinnor som tar 4-5 test i månaden. För dem finns en stor efterfrågan för ett flergångstest, säger Alice Mattsson, grundare av Pharmista.

Affärsmodellen är att man köper en monitor och strips som man fyller på med. Idén kom till av en slump när Alice Mattsson såg graviditetstesterna på hyllan på Apoteket och funderade på varför det är en engångsartikel.

− Det slog mig att testet i sig är likt en termometer och därför borde gå att använda flera gånger. Jag skrev ner idén, men gjorde ingenting åt saken förrän några år senare när jag pluggade och kände att jag hade en del tid över.

Stort engagemang

Tre år senare arbetar hon med att ta fram en helt ny produkt i en bransch som inte har utvecklats på över 30 år.

− Det första jag gjorde var att skicka ut en marknadsundersökning som väldigt många svarade på, jag fick in ungefär 500 svar. Det stora engagemanget gav en indikation på att ämnet i sig var spännande. Hela 90 procent svarade ja på frågan om de skulle kunna tänka sig att köpa produkten om den fanns på marknaden.

Nästa steg var att hitta någon med den tekniska kompetensen som behövdes. Genom Drivhuset fick hon kontakt med inkubatorn Smile som vidarebefordrade kontakten till hennes medgrundare Robert Porter. Han hade tidigare jobbat med att utveckla diagnostiska snabbtester så det blev en perfekt match. När hon hörde av sig till honom nappade han direkt.

− Sedan följde en ganska lång process med att validera caset, att visa att det finns en tillräckligt stor marknad att kunden finns, få ett hum om vad det skulle kosta att utveckla produkten men även vad de tekniska komponenterna kostar. Det tog ungefär ett år att jobba fram.

Investering från universitetet  

− Jag jobbade deltid samtidigt som jag utvecklade Pharmista. Till slut lossnade det lite och jag fick bland annat bidrag men även en investering från Malmö universitets holdingbolag, som också var den första de har gjort hittills.

Just nu arbetar bolaget med att verifiera klart tekniken och ta fram en sensor som går att återanvända tillsammans med professor Börje Sellergren, som är ledande forskare inom tekniken som tillämpas.

Mogna för att ta in en investering

− Mycket handlar just nu om det tekniska och att validera tekniken men också att bygga caset och ta in en investering. Hittills har vi levt på mindre bidrag men nu börjar vi bli mogna för att ta in en investering på 4-5 miljoner.

− Roligt är att vi häromveckan fick ett bidrag från EU som syftar till att stötta kvinnliga grundare inom deep tech. Det gör att vi kan överleva lite längre, även om vi fortfarande siktar på att resa kapital framåt hösten.

Målet är att bli ett diagnostikbolag

Pharmista jobbar samtidigt mycket med patent. De har ett godkänt patent i Sverige och en PCT ansökan, dvs en internationell ansökan, som beviljades i dagarna.

− Det vi patenterar är egentligen inte själva produkten i sig utan tekniken bakom. Det vi också patenterar är möjligheten att tillämpa den tekniken inom andra diagnostikområden i framtiden. Vi sitter på en plattformsteknik, så lyckas vi för den här applikationen som är ett graviditetstest, finns det stora möjligheter att tillämpa samma teknik inom andra områden.

− Visionen är att bli ett diagnostikbolag som sitter på värdefulla patenträttigheter inom det här området. Affärsmodellen för oss är också att licensiera ut rättigheterna till vår teknik till större bolag. Vi kommer inte att vara ett bolag som går till marknaden med det här själva utan vi vill hitta partnerskap och lansera det tillsammans med större aktörer.

− Om vi får in de investeringar vi behöver så tror vi att produkten kan finnas på marknaden om tre år, säger Alice Mattsson.

Fler nyheter från Företagarna