Välja rätt kund
Läs även: Så får du fart på dina digitala affärer
Läs även: Så blir du medlem i Företagarna
1. Satsa på Skalbarhet
Gör färre saker – och gör dem bättre, är en av Jens Nlssons viktigaste råd. Genom att fokusera din verksamhet så kommer du att jobba bättre, snabbare och mer lönsamt över tiden. Det finns exempel på företag i byggbranschen som har förbättrat sin lönsamhet rejält genom att inte bygga allt, de fokuserar kanske på kök, badrum eller renoveringar.
2. Sluta flänga runt
Välj en geografisk marknad där du kan bygga en stark position. Du blir känd i grannskapet, kunder börjar rekommendera ditt företag och lönsamheten ökar. Du slipper därmed flänga runt och livspusslet blir enklare – både för dig och dina medarbetare.
3. Proaktiv – Inte reaktiv
Sök upp dina kunder, svara på offertförfrågningar och lobba aktivt med att hitta nya kunder. En hög frekvens i offertarbetet leder ofta till att du får kunder som är villiga att betala det du vill ha.
4. Prisöversyn
Proaktiv försäljning i bra tempo leder till en naturlig prisöversyn eftersom du kan välja dina uppdrag och dina kunder.
5. Tryggare vardag
Granska dina nuvarande uppdrag. Vilka betraktar du som riskabla? Analysera resultatet och påbörja en aktiv försäljning och ett offertarbete för att minska riskexponeringen i din verksamhet.
6. Släpp gamla uppdrag
Våga säga nej! Vissa uppdrag går i stå och tar mer energi än vad de ger.
7. Bra för personalen
Genom att skapa rutiner för offerter, projektledning och uppföljning blir vardagen enklare för dina medarbetare. Ordning och reda bidrar till ökad trivsel på arbetsplatsen och är en nödvändighet för en lönsam verksamhet.