För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Sätt fart på dina digitala affärer

Digitalt nätverkande är ett snabbt, enkelt och effektivt sätt att göra affärer. Men ska du välja Twitter, Linked-In, Facebook eller kanske Företagarnas nya Affärsnätverk? Företagaren hjälper dig att komma i gång.
Publicerad 14 apr 2016

Nätverkande har länge varit en viktig del av företagandet. Genom att träffas och utbyta visitkort och idéer skapas nya affärer. Men nu börjar branschträffarna, frukostmötena och företagsminglen kompletteras med digitala nätverksformer.

– Att affärsnätverka i sociala medier är egentligen samma sak – man knyter kontakter med nya kunder och leverantörer. Målet är sälj, men inte lika direkt som att ringa ett säljsamtal, säger Lena Leigert, strategisk rådgivare på Kreafon och expert på digitala medier.

För sju år sedan skrev hon Marknadsföring och kommunikation i sociala medier, den första boken på svenska inom området. Därefter har hon skrivit ytterligare fyra böcker.

– Även om mycket har hänt är det fortfarande många företag som skulle kunna använda sociala medier i betydligt större utsträckning för att nätverka och göra affärer, säger Lena Leigert.

Vilken kanal eller plattform som passar bäst beror bland annat på bransch och typ av kunder.

Lena Leigert

– Om man har privatpersoner som kunder kan Facebook, Instagram och Youtube vara rätt plats att vara på. Om man vänder sig till företagskunder är det många som föredrar Twitter och LinkedIn. Men det beror också på vad man känner sig bekväm med, påpekar Lena Leigert.

Hon tycker att Twitter är den form som mest motsvarar fysiskt nätverkande. En av fördelarna är att andelen jobbrelaterade användare är hög, och här finns många företagsledare, chefer och politiker. Eftersom många journalister använder Twitter är det dessutom en bra kanal ur pr-synpunkt. Själv använder hon Twitter på en mängd olika sätt, till exempel för att snabbt och enkelt få tag på en fotograf vid behov, sprida Kreafons nyheter, fråga en annan företagare eller vd om råd och bevaka olika branscher och ämnen av intresse.

– Här kan man också få kontakt med företagsledare och andra som man aldrig skulle kunnat komma i kontakt med annars, konstaterar Lena Leigert.

Andra digitala nätverks- och handelsplatser är till exempel Offerta, Etsy, Youtube och Blocket. Dessutom finns en rad olika diskussions- och branschforum. Men om vi nu börjar nätverka allt mer digitalt – innebär det då att vi kommer att sluta träffas personligen?

– Många exempel visar att det snarare leder till fler möten eftersom vi kommer i kontakt med fler personer som vi vill träffa, säger Lena Leigert.

”Företagarnas nya digitala mötesplats skapar helt nya affärsmöjligheter”

För att göra det enklare för Företagarnas medlemmar att göra affärer med varandra lanseras nu det nya Affärsnätverket. Det innebär att du som medlem kan hitta nya kunder, skapa nya kontakter och göra affärer långt utanför dina tidigare nätverk.

Affärsnätverket är ett samarbete mellan Företagarna och Offerta, en sajt som hjälper till att para ihop leverantörer och kunder.

– Företagarnas Affärsnätverk ger våra medlemmar en exklusiv möjlighet att via vår nya digitala mötesplats utveckla helt nya affärsmöjligheter, säger Günther Mårder, Företagarnas vd. Anslut dig till Företagarnas Affärsnätverk i dag och erbjud dina tjänster både regionalt och nationellt. Vi ökar din synlighet så att ditt företag får nya kunder och kontakter.

Jens Nilsson är grundare och vd för Offerta och han ser stora möjligheter när Företagarnas 45 000 medlemmar får tillgång till nätverket.

– Det är en jättemöjlighet för alla företagare som vill utveckla sina affärer, hitta kunder utanför de tidigare nätverken, säger Jens Nilsson.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna