För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

"Skyltfönstret är vår löpsedel"

Visa mig ditt skyltfönster och jag säger vem du är. Det uttrycket passar väl in på skivbutiken Pet Sounds. Sedan starten 1979 har Stefan Jacobson hunnit skylta om några gånger. Det har alltid gjorts med känsla och omsorg.
Publicerad 11 dec 2016

Läs även: Guide: Skylta som proffsen

Läs även: Norins ost: "Kunderna ska haja till"

Läs även: Kii: "Vi hade en toalett i skyltfönstret" 

”Ett skyltfönster måste leva och röra på sig, precis som sortimentet i affären”

På Skånegatan i Stockholm ligger skivaffären Pet Sounds. Kvällstid är det svårt att missa butiken vars skyltfönster lyser upp trottoaren i ett spektrum av färger som kommer från skivomslagen i fönstret.

– Skivor är en tacksam vara att skylta med, säger Pet Sounds grundare Stefan Jacobson. Men det är förstås inte bara en slump att så många gärna stannar till framför Pet Sounds skyltfönster.

– Målet är att kunderna ska känna igen sig och dessutom kunna hitta någonting nytt i fönstret varje gång de passerar. Ett skyltfönster måste leva och röra på sig, precis som sortimentet i affären, betonar Stefan.

Väl inne i affären möts man av samma färgspektrum och ett organiserat myller av vinylskivor, cd-skivor, böcker och musikmagasin. På väggarna hänger inramade skivpåsar från legendariska skivaffärer i Stockholm och affischer som skapar rätt stämning för ett skivköp.

Pet Sounds är en överlevare i skivbranschen. Den första butiken öppnade redan 1979. Men karriären har inte alltid varit spikrak. Sämre tider har tvingat Stefan att säga upp anställda, medan bättre tider resulterat i satsningar som exempelvis en restaurang snett över gatan och en utbyggnad av butikslokalen. Under en tid samarbetade Pet Sounds med Akademibokhandeln som försåg butiken med de bästa musikböckerna på marknaden.

Varumärket Pet Sounds är ett begrepp bland både skivsamlare och folk i musikbranschen. Att det har blivit så är inget som Stefan har någon given formel för.

– Kunskap och passion för musik är naturligtvis avgörande om man ska driva en skivaffär, men känslan att presentera skivor på ett attraktivt sätt är också viktigt. Det är nog något medfött jag har, säger Stefan.

I skyltfönstret plockar Niklas Berg som arbetar på Pet Sounds med cd-boxar.

Pet Sounds

– Vi brukar kalla november–december för boxsäsongen, de går ovanligt bra runt jul. Dessutom är de snygga att skylta med, säger Niklas.

När nyheten om att David Bowie var död nådde Stefan via radion insåg han att ingen tid fanns att förlora.

– Vi la ut allt vi hade med Bowie i skylten och skrev ”David Bowie 1947–2016” på en lapp. Folk som inte hade hunnit nås av nyheten blev lätt chockade. Vi sålde slut på Bowies sista skiva Black Star redan samma dag. Skyltfönstret är vår löpsedel, det måste alltid vara aktuellt och tip top, avslutar Stefan.

Fler nyheter från Företagarna