För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Vi hade en toalett i skyltfönstret”

I ett rosa gammalt trähus i centrala Umeå ligger mode- och inredningsbutiken Kii, som fått pris som Årets butik och Årets modebutik i Sverige, plus som Årets marknadsförare regionalt.
Publicerad 11 dec 2016

Läs även: Guide: Skylta som proffsen

Läs även: Pet Sounds: "Skyltfönstret är vår löpsedel"

Läs även: Norins ost: "Kunderna ska haja till"

– Vi är fenomenala på att göra mycket av lite, säger Frida Stighäll, grundare och vd.

I butiken, som växt från 60 till 350 kvadratmeter, samsas en mix av kläder från internationella varumärken och lokala designers. Sedan augusti har även en inredningshörna växt fram.

– Vi har påbörjat ett samarbete med Arkitekthögskolan här i Umeå, berättar Frida Stighäll.

I våras lät hon också elever på Designhögskolan i Umeå skissa på prylar till en hall. Sedan fick kunder rösta fram två förslag som nu produceras och säljs i butiken.

– Det blir unika produkter som uppskattas av kunderna. Det är kul att hjälpa lokala designer samtidigt som vi får sälja grejer som ingen annan har.

Fyra gånger per år förändras butikens inredning totalt: inför höst, vår, sommar och jul. Även däremellan, var tredje vecka, skyltar Frida Stighäll och medarbetarna om.

Frida Stighäll

– Vi försöker tapetsera, måla om eller hänga upp nya tavlor ofta, så att väggen ständigt ändras just i skyltfönstret.

Hemtrevligt och med glimten i ögat är ledorden. Kan du skapa något som ingen förväntar sig, och få folk att haja till, är hälften vunnet, menar Frida Stighäll.

"Det gäller att våga prova, även om inte allt går vägen"

– För ett år sedan hade vi en toalett i fönstret, med en skyltdocka och en massa toarullshållare på väggen. Vi hade köpt in toainredning.

En annan gång använde Kii två tjejskyltdockor som stod och pussade varandra i fönstret.

– Det var som ett litet budskap, du väljer vad du vill sända ut.

Det går för övrigt att skapa ett snyggt skyltfönster både billigt och hållbart, konstaterar Frida Stighäll.

– Vi är fenomenala på att göra mycket av lite. Vi lånar saker, återanvänder och plockar in supermycket från naturen. Vi har haft stora stenar, som pyramider eller ett stenröse, ett tag. Och en massa fina höstlöv i stället för en matta. Nu plockar vi in mossa och julgranar.

Det gäller att våga prova, även om inte allt går vägen.

– Vi tog in mycket björkar ett år i skyltfönstret. De började slå ut i mars, då bröt hösnuvan ut. En annan gång tog vi in gamla vackra, tjocka vasstrån. Men plötsligt luktade det apa i hela butiken, säger Frida Stighäll och skrattar.

I årets julskyltning är det bakning som är temat. Kiis fönster blir till ett gammaldags kök.

– Vi är ute och raggar stora spatlar, gamla sockerkaksformar och julhanddukar i linne med röd kant. Vi kollar Blocket, Tradera, på Myrornas och på återvinningen, säger Frida Stighäll.

Det lönar sig också att hålla utkik efter dem som gillar att engagera sig.

– Hör med vänner, bekanta och stamkunder. Jag slängde ur mig häromdagen att jag behövde fotogenlampor. Nu har min mamma letat upp en klasskompis som har flera. Och mina grannar har ett förråd fyllt av gamla fönster och dörrar som jag ständigt lånar ur. Det är en guldgruva.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna