headphones newspaper video-player

När krisen börjar lätta - 5 tips på hur du kan tänka för att ställa om

Företag som redan nu förbereder sig på vändningen kan bli vinnare när coronakrisen lättar.

Denna artikel är ett annonssamarbete med Lendo och artikeln har ursprungligen publicerats på Lendo.se

Vi har sammanställt fem tips om hur du förbereder dig just inför ljusare tider.

1. Ha en målbild klar för när vändningen kommer

Coronakrisen har drabbat världen på ett sätt som få hade kunnat ana - och visst är omvärldsfaktorer en viktig förklaring när en akut kris slår hårt mot företagarna. Nedgången i ekonomin har drabbat oss alla på ett eller annat sätt - det som kan göra skillnad är hur du som egenföretagare väljer att tacklar krisen.

Försök att hitta kraft att utveckla din verksamhet när det ändå inte är fullt upp - hur du vill att ditt företag ska se ut när vändningen kommer och behovet av dina produkter eller tjänster ökar igen? De företag som vågar vara innovativa kanske kommer klara sig ur krisen på ett någorlunda stabilt sätt.

2. Dåliga tider kan vara rätt tajming för nya möjligheter

Har du hört talesättet  “de bästa affärerna görs i lågkonjunkturer”? I tider av uppåtgående konjunktur går det bra för väldigt många och det motsatta i lågkonjunktur, men så är det inte för alla. Oavsett hur ditt företag står sig så är det under kriser som ditt företag och du som entreprenör prövas.

Det är kanske svårt att öka försäljningen per produkt, men du kanske istället kan ta fler marknadsandelar på marknaden. I dåliga tider kan det även vara det perfekta läget för att göra nya investeringar exempelvis köpa den där maskinen du funderat på länge som nu blivit billigare.

3. Digitalisera din verksamhet - det är ett måste

En tydlig trend i vår är att vi har tvingats att bli mycket mer digitala. Digitala videomöten, träffar, handel, inköp, arbetssätt osv - nu måste allt kunna ske över nätet. Vi kommer inte att gå tillbaka till hur det tidigare var - världen kommer från och med nu vara mer digital. Ta tillfället i akt, haka på denna starka trend och digitalisera din verksamhet ytterligare också!

4. Arbeta på kulturen och var extra positiv mot kunderna

Trots att det är tuffa tider på jobbet, är det oerhört viktigt att lägga fokus på att skapa en bra kultur och teamkänsla bland dina medarbetare så att de håller sig motiverade att fortsätta arbeta. Försök att hitta sätt att skapa ännu bättre rutiner och en kundcentrerad struktur för arbetet, kom även ihåg att vara extra positiv mot kunderna.

Kunder vill stötta och shoppa produkter och tjänster av positiva företag med hög grad av service även när tiderna är som dem är nu, många förväntar sig det till och med bättre service än vanligt. Därför är det värt att satsa på  medarbetarnas välbefinnande även om ni inte kan träffas rent fysiskt.

5. Satsa på mer marknadsföring - just nu kan du fånga bra deals!

Många marknadsförare får lära sig att man ska gasa i lågkonjuktur. Det är nu du kan bygga en stark närvaro om du har möjlighet, som sedan kommer att gynna dig när krisen vänder. Men, syns du inte så finns du inte. Just nu kan du göra bra prisvärda deals för att marknadsföra ditt varumärke.

Flera medier och plattformar lyckas inte fylla sina utrymmen, exempelvis tidningar, och priset för att marknadsföra sig i sociala medier och på Google har inom många branscher minskat kraftigt. De företag som satsat på marknadsföring kommer att vara vinnare när krisen är över och efterfrågan stiger igen.

Läs också: Från kris till nya höjder

Hela denna artikel är ett annonssamarbete. Jämför innan du lånar via Lendo. www.lendo.se/foretagslan.

Relaterade artiklar

Mer om finansiering

Att göra en exit

Uttrycket “Att göra en exit” används ofta när entreprenörer har sålt sitt bolag och tjänat på aff...

Vad kostar factoring?

Om avkastningen på det egna kapitalet är större än factoringavgiften är det lönsamt med factoring...

Så fungerar factoring

Factoring – eller fakturaköp som det också heter – går ut på att ett factoringbolag mot en avgift...