headphones newspaper video-player

Lista: 3 tips på nya affärsmöjligheter under krisen

Kan kristider vara ett tillfälle att våga testa nya idéer? Här är 3 exempel på hur du kan agera för att anpassa din verksamhet, med inspiration från företag som Mackmyra och Mekonomen.

Denna artikel är ett annonssamarbete med Lendo och har även publicerats på Lendo.se.

Flera företag har redan börjat ställa om för att klara sig ur Coronakrisen. I kristider likt den vi befinner oss i just nu kan det vara ett bra läge att våga testa den där idén du gått och tänkt på länge nu när vardagen ändå har vänts upp och ner.

Många nystartade bolag har redan en sådan inställning till förändring och är beredda på att göra snabba förändringar anpassade efter nya omständigheter. Något som äldre och mer etablerade företag kan känna är utmanande. Men det är aldrig för sent för att ändra inställning.

Här är en lista på hur några företag som har anpassat sig efter nya tider:

1. Möt kunderna på nya sätt

Restaurangbranschen är en av de hårdast drabbade branscherna under Coronakrisen på grund av restriktioner och att vi håller avstånd. Men, flertalet restauranger har ställt om och istället för att endast erbjuda bordsservering har de börjat med att erbjuda hämtmat, hemleveranser eller matkassar som gjort det möjligt för kunderna att laga maten själva hemma.

Vi har också sett att vissa butiker har startat upp en e-handel och en digital butik så att deras kunder har kunnat få hem varor och produkter istället för att behöva ta sig till en specifik plats. Ett exempel på detta är den svenska whiskyproducenten Mackmyra som under krisen började med whiskyprovningar, fast digitala, eftersom det inte längre gick att ha fysiska.

Ett annat exempel är Mekonomens bilverkstäder som började med en så kallad hämta- och lämna-service så att deras kunder slapp komma dit med sina bilar. Hemleveranser i stort har verkligen ökat i popularitet. Hur kan ditt företag möta era kunder på nya sätt?

2. Hitta nya produkter och tjänster anpassade efter rådande läge

När efterfrågan på hotellövernattningar sjönk drastiskt möjliggjorde Elite Hotels och Blocket för gäster att hyra rum under längre perioder för ett mycket lägre pris än vanligt. Vi har även sett exempel på biluthyrare som numer hyr ut sina bilar på betydligt längre tid än tidigare till ett mer förmånligt pris än innan. Att hjälpa människor från att drabbas av krisen är det flera företag som gjort och biltillverkare har exempelvis ställt om för att börja producerar skyddsmaterial och respiratorer. Det kan vara utmanande att komma med nya produkter snabbt, men kanske kan du anpassa en liten del av din verksamhet efter de nya förutsättningarna på marknaden?

3. Förbered dig på att vi går mot ljusare tider

Visst kan det kännas avlägset och långt bort att vi ska kunna gå tillbaka till en vanlig vardag, men det kommer att ske i sinom tid. Då gäller det att vara förberedd för det. När allt detta är över kommer efterfrågan på produkter och tjänster som gick bra innan krisen att öka igen. Kan du dra nytta av den kommande uppgången? Hur?

Läs också: Så gick det för din bransch under corona

Så bedömer banken ditt företag

Hela denna artikel är ett annonssamarbete med Lendo. Går du i lånetankar för en finansiering till en ny produkt eller tjänst? Jämför innan du lånar via Lendo. www.lendo.se/foretagslan.

Relaterade artiklar

Mer om finansiering

Att göra en exit

Uttrycket “Att göra en exit” används ofta när entreprenörer har sålt sitt bolag och tjänat på aff...

Vad kostar factoring?

Om avkastningen på det egna kapitalet är större än factoringavgiften är det lönsamt med factoring...

Så fungerar factoring

Factoring – eller fakturaköp som det också heter – går ut på att ett factoringbolag mot en avgift...