
Politisk strateg
Alexandra Hernadi, politisk strateg
Aktuella frågor på mitt område
Alltid företagarens vardag. Genom att beskriva problem och komma med konstruktiva lösningar utifrån företagarens verklighet påverkar vi beslutsfattare för en bättre företagarpolitik.
Bakgrund
Arbetat med internationella handelsfrågor och kommunikationsutveckling på Kommerskollegium samt näringspolitik och kommunikation på Almega.
Har jobbat som journalist på Svenska Dagbladet i åtta år, dessförinnan på Dagens Nyheter.
Tre frågor till Alexandra
Vilken fråga är absolut viktigast för våra medlemmar just nu?
Alla typer av åtgärder som gör att det lönar sig att arbeta för individen och att anställa för företagen. Bara så kan vi skapa fler jobb, skatteintäkter och därmed en väl fungerande välfärd för alla.
Vad driver dig i ditt påverkansarbete?
Att visa på det enorma välfärdsbidrag som små- och medelstora företag står för, fyra av fem jobb skapas här och det är ett av de viktigaste kugghjulen i samhällsbygget för var och en av oss som individer. Att förklara för politiken hur man skapar en bättre företagarpolitik med hjälp av våra medlemmar. Kött och blod och konkreta berättelser är det som gör skillnad när man förklarar hur politiken på ritbordet slår i en företagares verklighet.
Företagare du inspireras av och varför?
Jag är väldigt svag för företagare som löser vardagsproblem, tex cykelhjälmsinnovatörerna bakom Hövding, Breadbag Sthlm som levererar bröd till dörren på helger och Mehrdad Mahdjoubis företag Orbital Systems som har utvecklat en cirkulär dusch som återvinner sitt eget vatten med hjälp av rymdteknik. Och dessutom med bättre komfort än en vanlig dusch. Det måste ju vara en av de bästa sätten att få folk att ställa om till en hållbarare livsstil, att erbjuda förbättringar i upplevelse istället för att man ska behöva göra avkall på något för att skapa en bättre värld.