Nu har regeringen presenterat den nya nationella infrastrukturplanen för åren 2026–2037. Men redan i fredags stod det klart att den skjuter till pengar för att prioritera järnvägssatsningar som inte rymdes i Trafikverkets förslag till nationell plan.
För Sundsvalls och Västernorrlands del betyder det att två etapper av dubbelspåret på Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall blir verklighet under planperioden. Dels sträckan Kubikenborg–Dingersjö söder om Sundsvall C, som prioriterades bort av Trafikverket i fjol. Dels den längre sträckan Gävle–Kringlan, som Trafikverket valde att ompröva. Vad gäller den betyder infrastrukturpropositionen att dubbelspåret ska byggas ut i så stor utsträckning som möjligt under perioden.
– Det är ett mycket positivt besked för företagare i Västernorrland. Företag ska kunna lita på att leveranser fungerar som de ska, säger Företagarnas regionchef Joakim Sjöstedt.
Dubbelspår Kubikenborg–Dingersjö
Regeringen beskriver utbyggnaden av Ostkustbanan mellan Sundsvall och Dingersjö som en både efterlängtad och nödvändig satsning som stärker arbetsmarknaden, förbättrar pendlingen och ökar tillförlitligheten i järnvägssystemet i hela regionen.
– Flera statsministrar har lovat att detta ska prioriteras, och nu händer det äntligen, säger Joakim Sjöstedt.