För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Eva Cooper om klassiska företagsdilemmat för enskilda firmor: “Inte ovanligt att de förväxlas”

Publicerad 10 sep 2021
Arga samtal och negativa recensioner från kunder som förväxlat företag är ett vanligt problem för Sveriges småföretagare. En bokstav för lite kan i vissa fall räcka för att någons livsverk ska tappa sitt rykte.
Eva Cooper har pratat med företagarnas jurister om dilemmat kring förväxlingen av företagsnamn.

Enskilda firmor som förväxlas med varandra är inte helt ovanligt. I Sverige är namnet på enskilda firmor enbart länskyddade vilket ställer till det i dagens digitala samhälle. Och det är något som Kristinehamnsföretagaren Annette Millberg blivit varse om:

- I somras blev jag uppringd av ett fastighetsbolag i Örebro som var förbaskade över att jag hade utfört ett dåligt jobb, men då svarade jag att jag bara jobbar i Kristinehamn och att de hade kontaktat fel bolag, säger hon frustrerat i en intervju till NKP.se.

Vanligt förekommande problem

Enligt Eva Cooper, regionschef på Företagarna i Värmland, så är det ett vanligt och återkommande problem att bland annat webbdomäner nästintill har identitska adresser vilket lätt skapar förvirring hos konsumenterna. 

- Tyvärr finns det inte någon bra lösning på problemet. Båda har sina inarbetade företagsnamn i domänen, säger Eva till tidningen. 

Annette Millberg menar också att falska recensioner online är ett stort problem, inte minst inom städbranschen och hon tycker att det inte ska gå att lämna recension utan att identifuera sig med exempelvis Bank-ID. 

- Det förekommer till och med att konkurrenter skriver negativa recensioner om varandra för att skaffa sig själva fördelar, säger hon. 

Uppmanar medlemmar att ta hjälp av Företagarnas jurister

Efter samtal med flera av Företagarnas jursiter blev det dock snabbt tydligt att det är ett problem som finns men som sällan Företagarnas medlemmar söker hjälp för. 

- De har inte haft några medlemmar som har hört av sig. Det behöver inte betyda att problemen inte finns, och att fler branscher inte är drabbade, men man har inte sökt juridisk rådgivning från oss, avslöjar Cooper. 

Eva Cooper rekommenderar även att företagare kan vända sig till Internetstiftelsen för att få saken utredd om det uppstått tvister kring domännamn. 

- Vad gäller inloggning, Bank-id eller annat så får det ju vara upp till varje sådan sajt att fundera över vad de tror skapar rätt balans mellan trovärdighet och enkelhet att använda, säger Cooper avslutningsvis till NKP.se.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna