För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Här är varningstecknen du som ledare ska ta på allvar

Publicerad 24 jan 2020
Börjar arbetsplatsen präglas av bristande tillit och rädslor har företaget ett stort problem, menar Karin Zingmark, expert på förändring och ledarskap.
Börjar företagskulturen präglas av bristande tillit och rädslor har du som ledare ett stort problem. Foto: Shutterstock

Trygga medarbetare som har mod att utvecklas är grundläggande för att din organisation ska kunna förändras i den takt som omvärlden, och därmed kunderna, kräver idag. Saknas tilliten till varandra och ledningen kommer problemen på köpet.

KZ_3.jpgKarin Zingmark är föreläsare och rådgivare inom ledarskap och tidigare chef inom bland annat Microsoft och Viasat. Hon är också aktuell med boken Maxa Modet - förändring genom tillit och kommunikation.

I #företagarpoddens avsnitt Att lyckas i förändring berättar hon, bland mycket annat, om vanliga varningstecken för att det gått snett i en företagskultur.

Hierarkiska organisationer i riskzonen

– Man ser det rätt snabbt. Ofta är det i organisationer med mycket hierarki. Det tar sig uttryck i härskartekniker, dålig jargong, att man undanhåller information från varandra och att man tar äran för varandras arbete, säger Karin Zingmark.

Hon menar att om en organisation präglas av för mycket oro och rädslor leder det till att människor inte vågar testa.

–  Testar man inte gör man kanske inga misstag, men man utvecklas inte heller. Och utvecklas inte människorna slår det såklart mot företaget som inte utvecklas i takt med samtiden.

Så bryter du negativa mönster

Livsfarligt i en tid som präglas av en väldigt hög förändringstakt, enligt Karin Zingmark. För att bryta ett negativt mönster behöver man som ledare göra många insatser parallellt. 

– En viktig sak är att ena människor runt ett gemensamt varför och ett syfte som är högre än individuella prestationer. Företaget behöver också gemensamma värderingar, och man ska leva enligt dem, inte bara prata om dem!

De två sakerna är superviktiga och blir ett ankare som grundar oss och hjälper oss att navigera när man ska skapa förändring.

Gemensamma mål

–  Sedan är det viktigt med gemensamma mål och mandat. Att det är tydligt vad man kan göra och vad man jobbar mot.

Den sociala biten ska inte heller glömmas bort. Att lämna jobbsnacket en stund kan göra mycket nytta.

– Att man lär känna varandra lite mer på djupet är ett bra smörjmedel. Känner vi varandra kan vi kommunicera enklare och snabbare och törs ge varandra feedback.

maxamodet.PNG

Utser "månadens misstag"

Vad är då  beviset på att man vänt skutan och fått en modig organsiation?

– Tecken på att kulturen är trygg och tillitsfull är när man vågar göra misstag och erkänna att man gjort dem, så man kan lära sig något av det. Ett sätt är att som man ofta gör i start-up-världen införa ”fuck up-nights” där man berättar om sina misstag. Hotellkedjan Nordic Choice är ett exempel på företag där man jobbat så, där man exempelvis utser månadens misstag för att lära sig av det, säger Karin Zingmark.

Lyssna på hela avsnittet här: #Företagarpodden #207: Att lyckas i förändring

Taggar
Riks Guide
Fler nyheter från Företagarna