För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Småföretagskonjunkturen mattas fortsatt av

Publicerad 11 jun 2019
Konjunkturindikatorn i Småföretagsbarometern är på den lägsta nivån sedan 2013, men trots det är framtidsoptimismen stark i företagen.

I Småföretagsbarometern som Företagarna presenterar varje år tillsammans med Swedbank och Sparbankerna ges en unik inblick i hur småföretagen mår och hur småföretagarna tror att konjunkturen kommer att utvecklas under det närmaste året.

I Småföretagsbarometern för 2019 ser vi att konjunkturen fortsätter att försvagas. För andra året i rad faller den samlade konjunkturindikatorn och den är nu på den lägsta nivån sedan 2013. Både en svagare ekonomisk utvecklingen i omvärlden och kapacitetsbrister i företagen kan förklara detta.

− Tydligast syns trenden i de minsta företagen och det är också de som kan vara mest sårbara vid konjunkturförändringar. De har fullt upp med vardagen och hinner helt enkelt inte med att planera för framtiden, säger Jörgen Kennemar, ekonom på Swedbank.

Småföretag som verkar inom handel och import brottas med den svaga kronkursen och ökad priskonkurrens, vilket slår mot deras lönsamhetsutveckling.

− Generellt sett gynnas svensk export av att svenska produkter relativt sett blir billigare. För de företag som på något sätt sysslar med import är det däremot mindre positivt med en svag kronkurs. Valutakursen har dessutom en relativt sett större negativ påverkan på småföretagen eftersom import är relativt vanligare bland småföretagen än export, dessutom är möjligheterna att valutasäkra begränsade, säger Daniel Wiberg, chefsekonom på Företagarna.

Trots avmattningen i konjunkturen andas dock småföretagen fortfarande optimism. Sju av tio företag anser att de har goda möjligheter att expandera men det finns också flera tillväxthinder. Det främsta är svårigheterna för företagen är att hitta medarbetare med rätt kompetens samt möta tuffare konkurrens.

– Inför ett sämre konjunkturläge och för att kunna möta den ökade konkurrensen behöver företagen se över sina inköps- och försäljningskanaler och förstå hur verksamheten påverkas av den förändrade spelplan som en allt snabbare teknisk utveckling ger, säger Daniel Wiberg.

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna