För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Gävle - sämst företagsklimat i länet: "Dåliga attityder och långa handläggningstider"

Publicerad 4 okt 2022
Näringslivsklimatet är på botten i Gävle. Det visar rykande färsk statistik från Svenskt Näringsliv.
Foto: Shutterstock

Nyligen släppte Svenskt Näringsliv den årliga mätningen av företagsklimatet i Sveriges samtliga 290 kommuner. På plats 271 återfinns länets största kommun Gävle som enligt Företagarnas ordförande Birgit Elonen borde ha placerat sig mycket bättre på listan. 

- Det är tråkiga siffror och jag hade gärna sett Gävle på topp tio, säger hon i en intervju med p4 Gävleborg. 

Birgit Elonen driver två verksamheter i kommunen och hon tror sig veta vart skon klämmer. Enligt rapporten så är det sammanfattande omdömet 2.4 på en 6-gradig skala.

- Det handlar om dåliga attityder, säger Birgit. 

Företagare i Gävle kommun har länge önskat en större flexibilitet och lyhördhet bland beslutsfattarna.

- Spontandans som kan få det att ställa till det mycket för krögare och restauranger om man inte får tillstånd.

Enligt P4 Gävleborg är det flera företagare som tycker att det fortfarande finns stora brister i den bemötande servicen och långa handläggningstider som borde vara bättre vid det här laget. Gävles kommundirektör Göran Arnell är inte heller nöjd med resultatet:

- Det borde vara bättre och är en tråkig placerin. Det är inte där en stad som Gävle ska vara, säger han.

Bättra på dialogen mellan företagaren och kommunen

Företagarnas regionchef Eva Cooper tror starkt på dialogen mellan kommun och företagare. Hon  belyser vikten av att vara lyhörd och se de hinder som gör det svårt för en verksamhet att utvecklas och växa:

- Förutsägbara villkor som underlättar och stödjer företagande är avgörande för vår långsiktiga konkurrenskraft i länet. Genom minskad regelbörda, sänkt skattetryck och tillgång till kompetent arbetskraft kan företag växa. Vi uppmanar alla kommuner, oavsett om man har en topp- eller bottenplacering, att använda sig av en bred palett av undersökningar för att få en bild om vad som är kommunens styrkor och svagheter, och självklart behövs kontinuerliga dialogmöten med lokala företagare, säger Eva Cooper, och tipsar om åtgärder som kan genomföras i kommunerna:

  • Vässa den kommunala servicen mot företagen. Ett positivt bemötande främjar entreprenörskap och bidrar till kommunens utveckling.
  • Konkurrensutsätt mer av den kommunala verksamheten. Höj direktupphandlingsgränsen, dela upp större upphandlingar och ta fram och implementera en långsiktig upphandlingsplan.
  • Inför efterhandsdebitering inom fler områden än livsmedelskontroll och utöka kommunala tjänstegarantier gentemot företag.
  • Förbättra dialogen med näringslivet gällande bygg- och infrastrukturplanering.
  • Integrera trygghetsfrågorna i näringslivsarbetet och stärk upp med kommunala ordningsvakter.
Taggar
Fler nyheter från Företagarna