podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Hälsingeföretagaren om ohållbara dieselkostnaderna: “Går med förlust”

Drivmedelspriserna når hela tiden nya rekordnivåer. Samtidigt går luften ur flera branscher.
Publicerad 23 mar 2022
Ander Ingvarsson vittnar om en ohållbar arbetssituation som i nuläget helt utraderar hans företags lönsamhet.

Drivmedelskostnaderna har ökat under en längre tid och vid årsskiftet var den främsta orsaken till ökningen att dieseldrivna fordon ska bli mer miljövänliga. Men efter Rysslands invasion av Ukraina har det eskalerat. Anders Ingvarsson från Bollnäs i Gävleborg, jobbar med skogs- och fastighetsförvaltning vid sidan av sitt kommunikationsföretag. Han vittnar om en ohållbar arbetssituation som i nuläget helt utraderar verksamhetens lönsamhet:

- I dag jobbar vi gratis, eller snarare i dag går vi med förlust, säger han. 

Anders, som nyligen sadlade om efter flera år som chefredaktör för Bonniers News locals titlar i Hälsingland, driver i dag Hälsinge Skog & Fastigheter. Han startar varje ny arbetsvecka med att fylla dieseltanken i sin lätta lastbil. En tank som för knappt två år sedan kostade runt 12 kronor litern.

- Den här kostnaden har alltså fördubblats. Samtidigt har min virkesleverantör ökat priserna med femtio procent pga ökad dieselkostnad för honom och då ska vi inte heller glömma att vedkaparna jag dagligen använder drivs av el som också skenat i pris, berättar Anders Ingvarsson. 

Skenande dieselpriser är ett stort hot för småföretagare 

Anders har gjort allt i sin makt för att dra ned på kostnaderna genom att bland annat köra ecodriving. Men det räcker inte långt:

- Har jag tur så klarar jag mig på en och en halv tankning per vecka. Det innebär alltså en kostnad på närmare 3000 kronor förutom alla andra utgifter som tillkommer, säger Anders. 

Det största hotet just nu är dieseln för verksamheter som är beroende av drivmedel. Dieselkostnaderna äter snabbt upp en företagares budget och lite därtill. 

- Dessutom är vi många som lagt märke till att det går åt mer diesel just nu när vi tankar och varför det är så kan man ju fundera över. 

Bakvänt när regeringen ger stöd till privatpersoner istället för företagare

För att Sveriges småföretagare ska klara av att bedriva sina verksamheter krävs mer än de åtgärder som regeringen presenterade för två veckor sedan. Bland annat ska drivmedelsskatten sänkas till den lägsta tillåtna EU-nivån. Det gör pris vid pump drygt 1,30 kronor lägre, från och med i juni. Denna sänkning sker utöver skattesänkningen på 50 öre som ska börja gälla i maj. Nu ska även privatpersoner som äger en bil få 1000 kronor i bidrag varje månad.

- Ett hån mot oss företagare som är beroende av våra fordon, säger Anders och förtydligar att staten tar mer än en tusenlapp i veckan av hans dieselkostnader:

- Och dessa ska då i sin tur delas ut som ett bidrag till privatpersoner, även till dom som har elbil? Ska jag bli glad nu? Jag har flera dieselfordon som jag kör i firman och som jag måste ha för att kunna jobba. Men det här bidraget gällde ju privatpersoner, så jag som företagare får ingenting.

Kostnadskris utan motstycke

Sverige är ett avlångt land som måste fungera med sina transporter och för att jordbruken ska fungera behöver de i dag vara storskaliga för att kunna överleva. Flera branscher flaggar nu för en kostnadskris utan motstycke.  

- Transporter är Sveriges ryggrad, tills den går av. Det är dit vi är på väg just nu och det är skrämmande, säger Anders Ingvarsson avslutningsvis. 

I veckan släppte Företagarna rapporten Företagarfakta 2022 som fastställer att småföretagare i Gävleborgs län står för så mycket som 3 483 miljoner kronor till de kommunala skatteintänkerna. 

- Det är i de små företagen som de flesta jobben skapas. Ge företagare förutsättningar att växa. För när företag växer, växer Sverige, säger Företagarnas regionchef Eva Cooper

Fler nyheter från Företagarna