headphones newspaper video-player

Checklista för offentlig upphandling

Att tänka på...

När du ska lägga anbud:

  • Bevaka aktuella upphandlingar inom ditt område.
  • Börja jobba med aktuellt anbud i god tid innan anbudstidens utgång. Gå igenom alla s.k. skall-krav, bör-krav och utvärderingskriterier och bedöm om du kan uppfylla dem. Läs kontraktsvillkoren och ta ställning till om de är acceptabla för er.
  • Studera upphandlingsunderlaget mycket noga, så att du inte missar något obligatoriskt krav eller tar med något som inte efterfrågas. Kontakta ansvarig handläggare på den upphandlande myndigheten om något är otydligt eller oklart i upphandlingsunderlaget.
  • Alla upphandlingar ska uppfylla de grundläggande principerna. Detta innebär exempelvis att alla leverantörer ska behandlas lika (likabehandlingsprincipen, att upphandlingsförfarandet ska präglas av öppenhet och förutsebarhet (öppenhetsprincipen) och att kraven som ställs får inte gå längre än vad som är nödvändigt för att uppnå syftet med upphandlingen (proportionalitetsprincipen). Läs mer om principerna här.
  • Om den upphandlande myndigheten har genomfört upphandlingar inom samma område tidigare, kan det vara en god idé att begära ut det vinnande anbudet för att få tips på hur man kan skriva.
  • Om upphandlingen är för stor för ditt företag finns möjlighet att samarbeta med andra företag.
  • Läs igenom anbudet en extra gång innan du lämnar in det, så att du försäkrar dig om att du inte missat något (framför allt ska alla skall-krav ovillkorligen vara uppfyllda). Se också till att alla intyg, certifikat m.m. som efterfrågas finns med.
  • Glöm inte att underteckna anbudet. Se till att det är behörig firmatecknare som undertecknar, om detta krävs i förfrågningsunderlaget.
  • Kom ihåg att anbudet blir bindande för dig.
  • Som huvudregel blir alla anbud offentliga efter avslutad upphandling. Om det finns känsliga uppgifter i ditt anbud bör du därför begära att dessa sekretessbeläggs.
  • Om du inte vinner upphandlingen så kan det vara värt att begära ut det vinnande anbudet och studera hur det företaget lagt upp sitt anbud, det kan ge tips inför kommande upphandlingar.

Vid överklagande:

  • En leverantör som deltagit i en upphandling kan som huvudregel överklaga till domstol (förvaltningsrätt) inom tio eller femton dagar (beroende på kommunikationssätt) från det att upphandlingsbeslutet skickats ut från den upphandlande myndigheten
  • Direktupphandlingar som inte förhandsannonserats (s.k. förhandsinsyn) kan överklagas av leverantör som lidit skada. Detta ska ske inom sex månader från det att avtal slutits. Avtal som är en följd av otillåten direktupphandling kan oglitigförklaras.
  • Begäran om skadestånd lämnas in till tingsrätt inom ett år från den tid då avtal slöts mellan den upphandlande myndigheten och den vinnande leverantören.
  • Om de grundläggande principerna inte har följts kan detta vara skäl för att överklaga.

  • Utgå ifrån ovanstående principer och hänvisa till dem när du överklagar en upphandling. Det är viktigt att grunderna för ditt överklagande är tydligt angivna.

Ta gärna kontakt med Företagarnas juridiska rådgivning! Bra information om offentlig upphandling finns också på www.konkurrensverket.se och www.upphandlingsstodet.se

 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD