headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag
Företagarna LIVE - avsnitten med mest tittare våren 2020.

Företagarna LIVE: Framtidstro, lösningar och utmaningar i vårens mest sedda avsnitt

13 jul 2020
I mars 2020 insåg vi att det var dags att laga efter läge och byggde därför raskt om köket på Företagarnas huvudkontor till en studio där vår lilla men effektiva och duktiga redaktion skulle kunna producera livesändningar.

Varje vecka har minst ett live-sänt avsnitt sänts via Facebook med Günther Mårder eller Liisa Mast som programledare. Avsnitten är ca 35 minuter långa och blandar råd och svar på frågor med framåtblickande och inspirerande småföretagare som gästar studion.

Här kan du se alla avsnitt. Här finns också kortare klipp och intervjuer med medverkande från varje avsnitt. Till Företagarna LIVE 

Boosta dina digitala kanaler och undvik säkerhetsmissarna 

  • Emma Blom, grundare på Social Industries gästar studion för att prata om vikten av annonsering på Facebook.
  • Christian Peck från Facebook ger oss en praktisk guidning till annonsering på Facebooks plattformar.
  • Johan Öbrink, digital strateg på SEB, kommer och lär oss mer om digital säkerhet – missa inte det! 

Se avsnittet här 

E-handel - det nya normala? 

  • I detta avsnitt gästas vi av Apotea och Adlibris grundare Pär Svärdson.
  • Vi pratar med Rickard Lyko, vd på Lyko, om hur det känns att makulera 25 000 ordrar.
  • Elena Ekström, vd Bukvy, berättar om hur  de som småföretagare byggt upp sin e-handel. 
  • Nyligen avslöjades nyheten om Facebooks satsningar på e-handel. Johnas Liljegren, affärsområdeschef detaljhandel och e-handel på Facebook berättar mer om Shops. 

Se avsnittet här 

Misstag och succégrepp - så blev vi digitala 

  • Håkan Svanström, Svanströms EL och VVS AB, vars Youtubekanal har över 31 000 prenumeranter.
  • Anna Sylvan, en av grundarna till Mrs Mighetto berättar om hur man får och vårdar 122 000 följare på Instagram.
  • Günther Mårder intervjuar Joakim Jardenberg, internetveteran och digital expert som tar sin an småföretagarens perspektiv när det gäller digitala möjligheter i kristid och framtid.
  • Facebooks Emma Anderberg en snabbkurs i hur du gör praktiskt för att komma igång på Facebook och Instagram som företagare.

Se avsnittet här 

Ställa in, ställa om eller bara hålla ut? 

  • Johan Damgaard, Lykke Kaffegårdar delar med sig av hur hans bransch har påverkats och hur de jobbar mer digitalt för att anpassa sig efter kundernas nya behov.
  • Sam Rihani, Sverigechef Facebook, gästar studion och pratar om vikten av att vara digital och hur marknaden kommer förändras, under och efter pandemin.
  • Frida Boisen, sociala medier-expert och entreprenör. Frida kommer delar med sig av sina bästa tips till företagare som vill börja arbeta mer digitalt.

Se avsnittet här  

Den anpassningsbara och kreativa företagaren - framtidens vinnare? 

  • Med sig i studion har programledare Günther Mårder, vd Företagarna, entreprenören och författaren, Per Schlingmann.
  • Lina Nettelblad, grundare av Mattipset i Skara, berättar hur de snabbt ställt om sin verksamhet för att överleva när avbokningarna började störta in i våras.
  • Therese Hedén, som grundat eventbolaget Hedén och Jungander i Örebro berättar om företagets anpassning till ett Sverige utan fysiska möten.
  • Elin Johansson från Facebook guidar oss i hur du genom kreativitet kan bli extra framgångsrik i ditt arbete med sociala medier.

Se avsnittet här 

Under våren har vi också producerat otaliga nyheter, artiklar och guider om corona-krisen som haft nästan två miljoner besökare. Här hittar du det som är mest aktuellt om krispaket för olika bolagsformer 

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap