För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Senaste nytt i hela landet - Företagarna Nyheter

Behöver Sverige en statlig vägjätte?

Den statliga bolagsstyrningen måste vässas till för att inte statliga bolag ska snedvrida konkurrensen, skriver Magnus Johansson, Företagarnas expert på konkurrens och offentlig upphandling.
Magnus Johansson, Företagarnas expert på offentlig upphandling och konkurrens.

I veckan släppte vi på Företagarna en granskning av det statliga bolaget Svevia med flera intressanta iakttagelser. Underlaget består av cirka 300 upphandlingar som bolaget vunnit och som Trafikverket annonserat. Den mest slående siffran är att snittavvikelsen mellan Svevias vinnande anbud och närmast förlorande anbudsgivare är hela 23 procent. Det är en anmärkningsvärd hög siffra. Särskilt mot bakgrund av att underhåll och anläggning av våra vägar är en helt konkurrensutsatt marknad. Svevia har dessutom inget beslutat samhällsuppdrag, som exempelvis Samhall har. Frågan som måste ställas är därför: Behöver Sverige ett statligt bolag i denna bransch?

Staten – en otydlig ägare

Staten är en betydande bolagsägare i Sverige. I den statliga bolagsportföljen finns 46 hel- och delägda bolag. Antalet har sjunkit betydligt på senare år och det är positivt, men någon röd tråd som visar vilka bolag som staten fortsättningsvis ska driva saknas. Enligt regeringskansliets verksamhetsberättelse för bolag med statligt ägande har staten ett stort ansvar för att vara en aktiv och professionell ägare. Vittnesmål från våra medlemsföretag säger något helt annat. Det är något som inte stämmer.

Olika förutsättningar

Vi på Företagarna har fått höra många argument om att statliga bolag inte har en särställning gentemot de privata, och att de verkar och lyder under samma regelverk. Men allt handlar inte om vad som är olagligt, utan ibland om vad som är olämpligt. Det blev extra tydligt i turerna kring Lernia. Lernia bad nyligen om nästan en halv miljard kronor i aktieägartillskott från staten när kassan började sina. Vart finns denna motsvarighet till skattkista för privata aktörer? Ett bra exempel på att statliga bolag har andra möjligheter än privata bolag.

Söderhamnsföretagaren Lars Burefjord, som bland annat sysslar med uthyrning av maskiner har fått smaka på hur det går till när Svevias dotterbolag Arento slår sig in.  Jag kunde inte sagt det bättre själv: ”Jag får gå till banken och med mössan i handen, medan de kan äska mer bidrag”, säger han i en intervju i Dagens Industri. Lägg därefter till att många av de statliga bolagen som nu bidrar till att snedvrida konkurrensen på marknaden har byggts upp med våra skattemedel. Det är dags att vakna och ”smell the morning coffee”, inte minst för ledningen hos bolagen och hos den statliga bolagsstyrningen. Så här får det inte fortsätta.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.

Bli medlem – tillsammans skapar vi bättre förutsättningar

Medlemsförmåner

Vi erbjuder över 30 medlemsförmåner med rabatter på IKEA, SJ, Volvo, BMW, Fortum, Swedol med mera.

Politik och påverkan

Vi driver företagarpolitiska frågor genom att presentera analyser, fakta och egna undersökningar.