headphones newspaper video-player
Corona - råd och stöd till företag

LIVE-klipp: Hur hinner en egenföretagare med sociala medier?

27 maj 2020
Frida Boisen, expert på sociala medier, ger bra tips för hur du ska nå ut via sociala medier. "Att skapa engagemang är avgörande"

Frida Boisen intervjuas av Günther Mårder i Företagarna LIVE. Hela intervjun och avsnittet ser du här: LIVE: Hur klarar vi krisen — ställa in, ställa om eller bara hålla ut?

Vilka är de vanligaste frågorna som du får från företagare som vill börja använda sociala medier i sitt säljarbete? 

– En vanlig fråga är "Hur hinner när man är egen företagare, man har ju så mycket annat man ska göra?"´Mitt svar är, försök få in rutinen, sätt dig en dag i veckan och lägg din plan, vad är det jag ska göra? Vad ska jag satsa på? Där är tipset att sätta sig in i din kund, ge ett värde. Alla är vi experter på något, på kaffe, mat, att sälja.

– Vad du än är expert på så dela med dig av din kunskap! Det är alltid värdefullt. Tänk, hur kan jag ska det bästa värdet för mina följare? Det här med grupper i sociala medier ökar ju, du behöver inte börja från noll och starta din egen kanal utan gå med i andra grupper, bjud på värde och ställ de viktiga frågorna.

– Du behöver inte alltid ha svar på allt, men du behöver ställa de mest intressanta frågorna. Att kunna skapa engagemang är avgörande för att nå räckvidd i sociala medier. Är ditt förslag att man ska läsa på om hur olika verktyg fungerar eller ska man gå ut och börja simma på direkten?

– Och testa. Sitt inte och vänta och rulla tummarna, ut och testa! Det finns massor av enkla böcker och kurser. Du kan läsa min bok; ”Digital succé”. Det finns massor av bra böcker och onlinekurser. Så gör det parallellt.

– I dag är ett perfekt tillfälle att lära sig då vi har lite mer tid än vanligt, så ta den chansen. Men lär dig genom att prova dig fram, starta ett instakonto, gå med i grupper, var aktiv, prova och våga! Det finns inget att vara rädd förr, be om hjälp. Kör!

Vad funkar inte att göra digitalt?

– Vad som inte funkar är att kränga för hårt. Att vara så ivrig, sälja sin nya fantastiska produkt för hårt och prata om den. Det är vi inte så intresserade av. Börja istället med att bjuda på något. Om du är kommunikatör, bjud på dina tre bästa tips. Sätt ett koncept, nu satte jag ”Terrific Tuesday”, men du kan sätta ett annat koncept.

– Säg att du heter Karin och kobbar med kommunikation; ”Kommunikations Karin berättar”. Säg att du kör en gång i veckan, fredag kl. 13 eller måndag kl. 14 där du bjuder på dina bästa kommunikationstips. Säg; jag kommer köra live varje torsdag kl. 9 och då kommer jag bjuda på mina bästa kommunikationstips.

– Då kommer du skapa en relation, folk blir tacksamma, de får förtroende för dig om du har tips som håller. Då kommer du ha problem med att ta emot alla kunder som vill ha dig!

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap