För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Allt vände runt midsommar”

Det tog tvärstopp när pandemin slog till. Men kring midsommar tog affärerna fart igen för Anna Godevärn som driver Märsjö Deli.
Publicerad 11 nov 2020

När Företagaren pratade med Anna Godevärn under våren var det nattsvart. Orderboken gapade tom sedan livsmedelsbutiker och restauranger stoppat alla beställningar av de tunnbrödschips som tillverkas av Mörsjö deli.

– I april och maj hade vi absolut ingenting att göra, säger Anna Godevärn. Jag insåg att det handlade om att försöka överleva och mina kalkyler visade att företaget skulle kunna klara sig fram till den sista augusti, inte längre.

Mörsjö deli korttidspermitterade hela personalen, och under april och maj jobbade de två dagar i veckan. Samtidigt såg Anna Godevärn krisen som en möjlighet att försöka ta tag i saker som de inte hade hunnit med tidigare. De använde tiden för att bygga om ett packrum och personalen fick gå en vidareutbildning i livsmedelshygien.

När Anna blickar tillbaka på den turbulenta tiden är hon tacksam över att alla i personalen valde att stanna kvar.

– Jag märkte den oro som spred sig bland personalen och jag var tydlig med att det var alla eller ingen. Vi skulle ta oss igenom krisen tillsammans. I turbulenta tider är det extra viktigt med en stor portion ledarskap. Jag genomförde ordentliga medarbetarsamtal där vi gick till botten med den oro som medarbetarna upplevde. Tillsammans kunde vi skapa en motivation som tog oss igenom den tuffaste tiden.

Men runt midsommar svängde efterfrågan. Svenskarna ville fira midsommar och efterfrågan steg kraftigt.

– Vi har fått uppleva att hemestrande svenskar gärna lägger lite extra på maten och vi har haft en fantastisk efterfrågan under hela sommaren. Det är otroligt vad det kan svänga ibland. Nu kör vi på heltid och jag har varit tvungen att ta in extrapersonal för att klara efterfrågan.

Anna Godevärn anser att regeringen har gjort ett bra jobb med snabba insatser för att hjälpa företag att överleva krisen men hon är kritisk till den regelbörda som omgärdar många av stöden.

– Rapporteringen av korttidspermitteringen till Tillväxtverket har varit krånglig och dåligt planerad, och den så kallade hyreslättnaden till företagare är en ren papperstiger. Det är ett stöd som inte går att använda i verkligheten.

Anna Godevärn hoppas att efterfrågan fortsätter att hålla i sig, men samtidigt är hon rädd för bakslag.

– Nu gäller det att vi alla tar situationen på allvar och tar ansvar för att hålla smittspridningen låg. Vi håller strikt på de regler kring besök och resor som vi satte upp i våras. Det har blivit ”det nya normala”.

Fler nyheter från Företagarna