För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Är dina avtal pandemisäkrade?

Det är många företagare som är oroliga för hur pandemin påverkar deras avtal, skriver Christoffer Lewinowitz, jurist hos Företagarna.
Publicerad 7 dec 2020
Företagarnas jurist Christoffer Lewinowitz.

När medlemmar tar kontakt med mig och har frågor kring pandemin och covid-19 är det ett begrepp som ständigt återkommer: force majeure. Det är ett i hög grad komplext ämne – men som är av vikt för dig att ha kunskap kring i samband med pandemins påverkan på dina avtal. Force majeure är ett franskt uttryck och betyder högre makt.

Det är många företag som nu ser över sina avtal för att antingen vara säkra på att covid-19 inte ska vara en befrielsegrund från leverans – eller att de som ska leverera i enlighet med ett avtal som vill motsatsen, det vill säga kunna vara befriade från leverans. Dels handlar det om att ha fysiska avtal som på ett klart och tydligt sätt reglerar den situationen, dels om situationer då det inte finns något reglerat kring pandemier där du som företagare vill hitta argument för att få till en omförhandling. För vi ska komma ihåg att det är sällsynt att dessa tvister dras ända till domstol, tvärtom är det desto vanligare att du och din motpart når överenskommelser. För att få till stånd dessa överenskommelser är det då bra att ha kunskap och argument att falla tillbaka på.

Force majeure är en avtalsklausul och ingen svensk lag. Ifall force majeure kan till lämpas i ditt avtalsförhållande avgörs därför av om klausulen finns med i ditt avtal eller inte. Om den finns med i ditt avtal så är det inte självklart att den därmed gäller för pandemier: det krävs att du kan utläsa att så faktiskt är fallet. Dessa klausuler är oftast antingen breda eller mycket konkreta.

”Det är få tvister som dras ända till domstol”

Köplagen tillämpas i fall då det är två näringsidkare eller två privatpersoner som handlar lös egendom mellan sig. Köplagen är tillämplig då inget annat avtalats, exempelvis när det inte finns någon force majeure-klausul. I 27 och 40 §§ köplagen fråntas säljaren skadeståndsansvar för dröjsmål respektive fel om detta beror på hinder utanför säljarens kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Konsumentköplagen tillämpas mellan näringsidkare och konsument och är tvingande till konsumentens fördel och kan därmed inte avtalas bort. Motsvarande regel finns i 30 § som avser fel i varan. I 36 § avtalslagen finns en regel om jämkning av avtal. Med hjälp av den kan ett avtal eller ett villkor jämkas och helt ogiltigförklaras om det blir oskäligt med hänsyn till senare inträffade förhållanden. Den regeln kan tillämpas när en av parterna intar en svagare ställning.

När det kommer till avtal i generell mening finns det en allmän princip om lojalitetsplikt. Det innebär att det i många avtal förutsätter att parterna är lojala mot varandra och inte enbart ser till sitt eget intresse. Exempelvis att lämna upplysningar till motparten eller klargöra sin uppfattning i tid.

En annan allmän skadeståndsrättslig princip är att den som lider skada även måste begränsa sin skada så mycket som möjligt. Annars är risken att skadestånden av en domstol kan sättas ner eller förloras helt och hållet.

I allmänhet är det bra att rådgöra med en jurist vid juridiska problem och i synnerhet frågan kring ett avtals giltighet i samband med en pandemi. Du som är medlem i Företagarna kan kontakta oss jurister i Företagarnas rådgivning på telefon 0771-45 45 45.

Fler nyheter från Företagarna