headphones newspaper video-player
Jon Lindén, vd för Ekkono. Foto: Sara Bogren.

De lockar talangerna som storbolagen inte når

Arton personer stort och två år gamla Ekkono från Varberg har håvat in globala Alfa Laval som sin första kund.

- Vi ägnar oss åt maskinginlärning för uppkopplade saker och vår marknad är global, säger Jon Lindén, vd för Ekkono.

När vi säljer till internationella kunder är det en fantastisk merit att vi kan visa att vi har stora, svenska industriföretag som kunder. Så för oss var det ett medvetet strategiskt beslut att ha dem som huvudsaklig målgrupp, berättar Jon Lindén.

Stora svenska industriföretag är dessutom väldigt intresserade av att arbeta med innovativa småföretag i dag, konstaterar han.

– Just nu sker så många och så stora teknikskiften samtidigt att det är svårt för storbolagen att satsa på allt inhouse i full skala. Men om de istället startar partnerskap med företag som oss hänger de med i teknikutvecklingen utan att riskera att satsa på fel spår.

Småbolagen blir dessutom ett sätt för storföretagen att få jobba med teknisk spetskompetens.

– Vi som ett specialistbolag kan rekrytera de bästa specialisterna för de vet att hos oss får de den variation och utmaning de vill ha. Det är en miljö som storbolagen inte kan locka med, men genom att samarbeta med oss kan de ändå få del av de här personernas kompetens.

Ekkono träffade AlfaLaval via speed dating på Ignite Sweden och sedan dess har man fått fler stora verkstadsbolag på kundlistan. Därmed inte sagt att allt har varit enkelt.

– Att vända sig till de här jättarna innebär komplex försäljning. Det är inte alltid lätt att hitta exakt rätt person, och sedan ska både inköp och juridik och finansavdelning vara med och ha synpunkter på affären. Men då måste det vara upp till båda parter att se till att samarbetet lyckas.

Tre tips från Ekkono

1. Insikt. Hitta ett riktigt och värdefullt problem som du kan lösa bäst. Prata inte för mycket teknik utan försök att först förstå deras problem så att du verkligen kan visa hur du kan hjälpa dem.

2. Självsäkert. Gå in med övertygelsen om att du faktiskt har något att erbjuda som de behöver. Det är inte så att liten är dålig och stor är bra, utan det finns en anledning till att storbolagen just nu gärna vill jobba med småbolag.

3. Tänk långsiktigt. Den första affären med ett storföretag är aldrig den bästa, men det är en dörröppnare för att få göra mer.

Text: Karin Aase.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap
VÄLJ MEDLEMSKAP, ANGE POSTNUMMER OCH ANTAL ANSTÄLLDA OCH SE ÅRSKOSTNAD